Autocamperen

Gode råd om køb:

Nedenstående er indsendt af Familien Christiansen, medlemsnr. 1160 Club-AutoCam

Historien om hvordan vi fandt vores autocamper

Vi har haft camping vogn i mange år fra børnene var små i ca. 15 år.
Den brugte vi meget, men det var som om at vi kom mindre og mindre af sted med den, det var lige som det var for besværligt med telt og med en vogn på slæb, vi har også prøvet at være fastlæggere, det er også hyggeligt, men der var for meget nomade i os.
I sommerferien begyndte vi at køre langt med campingvogn Italien m.m. hver gang jeg blev overhalet, sagde jeg. ” Hvis jeg havde en autocamper så ville jeg køre til Rom”.
Vi så på autocamper i ca. 1 ½ år før vi handlede og vi havde et budget der sagde 200.000 kr. 

Størrelsen og indretning

Vi er fire personer i vores familie, derfor skal der være plads til at være i den, også hvis det er regnvejr. Der er ikke meget ved at der kun er en sidde plads til hver person, jeg mener hermed at er man 4 personer skal det være en med 5-6 sove pladser fordi så der også albue rum, fordi med en autocamper er der ikke noget fortelt at gå ud i.
Men bilen kan også være for stor at komme rundt med, og parkere med, dette er en balancegang.
I en alkovevogn er der god plads i, men læg mærke til om man kan være to personer der oppe, desuden tror jeg at det er nemmere at sælge en alkovevogn.

Vi gik efter en på ca. 5.30 meter. og helst med en sofa der er på langs fordi selv om der er oprettet 4 sove pladser er der stadig mulige for at stå op enkeltvis, man kan side et andet sted mens der dækkes bord m.m. inden døre, det er jo ikke altid godt vejr udenfor, eller hvis man er på en tysk rasteplads.

Det andet man også skal se på hvor bagagen skal være, især de 4 stole og bord man skal bruge udenfor, det er ikke sjovt at flytte rundt på den inde i bilen hele tiden. Vi har løst det med en stor boks oppe på taget den rummer faktisk meget, det bliver hurtig rodet hvis der ikke er lidt system i tingen.

Bilen skal selvfølgelige have køleskab varme og vand, men skal den også have varmt vand, skal den kunne blæse varme rundt i bilen. Dette er en faktisk en god ide fordi, en autocamper er ikke så tæt som en campingvogn, det er førerkabine der er problemet.. og det er en god ide at lægge mærke om der kan lukkes af mellem førerkabine og huset, bare et gardin hjælper meget.. Vores er ret kold at køre i om vinteren især hvis der skal sidde nogle bag i, fordi varme fra førerkabines varmesystem er ikke stærkt nok til at varme hele huset under kørsel, Er man kun to ude og køre lukker vi bare af til huset og det hjælper meget.

En alkovevogn giver god plads i en kort bil, til gengæld er der mere luft modstand og det gør bilen tungere og mere vindfølsom, samtidig man skal holde øje med broer og lavt siddende grene.

Noget andet jeg har bemærket er at en campingvogn har en mere ren duft, en autocamper dufter af bil, til gengæld skal den ikke varmes op når man er kommet fremme.

Markedet

Først bør man se sig om på markedet både privat og forhandler, den blå avis er der mange camper i.

Her er nogle link jeg har samlet med forhandler og foreninger www.autocamper.50megs.com

Det er fra Fyn og Jylland, jeg er jo Fynbo

Pris årgang antal kørt km og stand er der ikke altid nogen sammenhæng i, der vil være op til 100.000 kr. forskel mellem den nogenlunde samme bil. Jeg havde personligt lidt svært med at give 300.000 kr. for en bil der har køre 300.000 km, når man kan finde en til samme pris der kun har kørt 80.000 km. Jeg har også set autocamper til 200.000 der ligner noget der skal smider ud.

Jeg har bemærket at autocamper til omkring 200.000 kr. sælges hurtige end når prisen kommer forbi de 300.000 kr. så går man op i beløb, skal man være endnu mere sikker på om det er den rigtige bil, vægtafgiften er selvfølge lige også en parameter der kan være afgørende.

 

Bilen fundet

Når bilen er der så kik efter følgende:

Fugt: Hvordan lugter den når man går ind i den, virker den tør, åben alle skabene og læg mærker til om der er tørt og ingen skimmel, mærk med hænderne om du kan føle fugt, det samme i markasierne, kravl op i alkoven mærk om der er tørt ned under madrasserne, især ude foran , kig efter om tag lugerne er tætte.

Udenfor: Kravl op på taget, se om samlinger og pakninger ser tætte ud, er der rent deroppe, og det ikke er et mos tag. Samtidig får man jo lige test om stigen er ok.

Læg mærke til om kassen/huset udenfor ser tæt ud, at der ikke små bobler (pest), hvis der er alger skrab dem af og se hvad der nede under. Skrammer: det er der sikkert, bare der ikke er hul igennem, en bil der 10 år uden skrammer, det finder man ikke. 

Badeværelse skal man være omhyggelig med, virker pumpen til toilettet, er plastikbunden intakt, kan der komme vand ud af vandhanen, se om systemet hvor man trækker toilet spanden ud er i orden. 

Vinduer: Kan alle vinduer åbnes og er gummilisterne tætte, kan alle rullegardiner rulles op og ned og er de intakte.

Gasanlæg: Luk køleskabet op og se om der står 30mbar, det kunne være 50mbar og hvis der så kun er 30mbar gas regulator på bilen så brænder det ikke ret godt med 50mbar køleskab. I det hele taget må man ikke køre med 50mbar anlæg i Danmark. Gas kassen kan også skjule nogle ting, det vil jo være rart hvis man kunne prøve at få tændt for gasanlægget, ellers må man have en garanti på at det virker. En gas test.

Kan du tænde varmevandstanken?

Virker blæseren som den skal sender den luften rundt i bilen?

El anlægget kan jo også afprøves, se om lamperne virker, men her vil det og så være rart med en garanti på at det virker. 

DCU vil sikkert gerne gennemgå huset for dig for en pris, de penge kan være givet godt ud

Spørg om den har været skadet og om forhandleren kender historien om bilen.

 

Men det er ikke kun en campingvogn, det er også en bil vi skal se på.

Bilen

Vi gik efter en bil med forhjulstræk fordi de autocampere med baghjuls træk syntes Vi sejler en del, så der var faktisk kun Fiat Dukato

De biler vi have råd til var ca. 10 år gamle

Inden prøveturen

Men kik lige først på undervognen, er bladfjerne bag under intakt, er den rød af rust, er støddæmper foran tæt, hvordan ser motorrummet ud, hvordan se gummislanger ud køler, er det en bunke jord eller er der pænt

Er der oliespild fra motor eller gearkasse? Kontroller oliestand samt køler- og bremsevæskestand ved kold motor. Er der for lidt, kan der være risiko for en alvorlig og dyr mangel. 

Er batteriet rent og uden hvide belægninger på polerne, er forruden fri for ridser, stenslag og revner

Store revner og ridser i synsfeltet er ulovlige, så ruden skal udskiftes til næste syn. Er forlygter, blinklys og baglygter intakte. Rustne paraboler, Virker lys og signalanlæg, Kan døre, motorhjelm lukkes og låses uden besvær, er døren rusten i bunden, Er dækkene slidt ensartet? Dæk til auto camper er dyre det er 6 8 lags dæk

Bilen kan evt. være tidligere skadet mange har på kørt med alkovevogne, bemærk dette

Vær opmærksom på fugtighed i bund - løft eventuelt måtterne! Tjek også dette efter prøvekørslen.   Virker sikkerhedsselerne, og er de uden synlige beskadigelser, Sidder nakkestøtterne fast, og er de ubeskadigede?

 

Køre turen

Men vi skal også ud at køre en tur i den

Jeg gik også efter at den nemt skulle kun køre 100 - 110 km fordi eller vil det være en sløv bil at køre med, så jeg måtte op på 100 km og det var ikke alle der kunne dette skulle jeg hilse og sige

Men prøve følgende:

Starter motoren tilfredsstillende oser den bagud hele tiden når man køre, ikke godt

Kan der skiftes gear uden problemer og er der mislyde, prøv at motorbremse i alle gear og give gas igen, hvis den falder ud af gearet, så er der et problem,

Hvis det er forhjuls træk så kør ind på en parkeringsplads og kør rundt og rundt begge veje også baglæns, med hjulene helt ud i yderpositionerne, fordi hvis der kommer nogle klok lyde her, er der nogle dårlige kardankryds, Virker håndbremsen, Virker bilens instrumenter og kontrollamper

Virker diverse ekstra udstyr, Er bilen fri for mislyde under tomgangskørsel.

Er der usædvanlige bankelyde, metallisk klapren og raslen, Kører bilen ligeud på plan og lige vej

Virker koblingen under kørsel uden at ruske eller glide og uden mislyde?, Virker bremserne senest, når bremsepedalen er trådt halvt ned, Er bilen stabil under opbremsning og bremser lige, Er bilen fri for rystelser ved hurtig og langsom kørsel, Virker varme og blæser, centrallåsen, aircondition.

 

Men eller er det en god ide med en mekaniker ven, men jeg fik vores checket på en FDM prøvestation fordi sælger (forhandler) skrev under på at de ville lave alle de 0 markeret fejl, til gengæld fik jeg ingen garanti, jeg skal dog lige sige at det kun var FDM station i Silkeborg der var i stand til at have en autocamper inde i hallen.


De fandt følgende fejl

Parkeringsbremse. Uens virkning.

Bremsevæskens kogepunkt For lavt kogepunkt ? skift bremsevæske.

Bremse calibre/cylindre: lækage på hjulcylinder venstre bag og højre bag.

Skiver bremser foran for rusten

Hovedlys: Fejl ved lastafhængig højderegulering: højre fjernlys og højre nærlys.

Andre lygter: Virker ikke: venstre side1 Lygten oppe på alkoven og parkering lys i venstre forlygte

Olieniveau motor For højt olieniveau.

Forvarmer / glødeudstyr: Gløderør nr. 2 sidder fast.

HC i kølesystem: Der er CO 2 i kølersystem.

Kølesystem Ramme på køler er gennemtæret.

Vandpumpe: Slør i vandpumpeleje.

Kølerventilator 2 Virker ikke.

Støddæmpere foran: Skadet støvmanchet.

Forreste hjulkasse. Rustskade: højre side

Gas anlægget fandt vi ud af at det var 50 mbar

Sælger blev meget fortørnet over hvor mange ting der skulle laves, og det var en lang kamp at få ham til at lave det hele, vi er dog kommet i mål men det tog altså ca. 6-7 mdr.

Så selv om man er omhyggelig så kan FDM finde mere

Jeg håber dette her dokument kan hjælpe andre ved køb af brugt camper,

 

God fornøjelse
Vi har fundet vores første autocamper

Mail@LarsOle.dk

www.LarsOle.dk

Hilsen Familien Christiansen