Autocamperen

Tut -en autocamper, side 1

En frisk sag på 41 år:

Danmarks ældste indregistrerede autocamper?

Det spørgsmål melder sig straks når man bliver konfronteret med Tut, en ualmindelig velholdt autocamper fra 1962.

Tut er en statelig udseende autocamper af mærket Morris, der ikke kræver meget vedligeholdelse. Karossen er udført i aluminium, taget i glasfiber med glasfiberlysbånd, der løber hen midt i bodelen af bilen. Bunden er i solid krydsfiner der såmænd bare behøver en gang Gori i ny og næ fortæller ejeren,  Erik Thomsen, der bor i Ølholm, ca. 20 km. nord for Vejle.

Faktisk er det meget få dele som Erik har måttet investere i, efter at han købte camperen i starten af 70-erne. Umiddelbart kan han kun huske at have købt en komplet udstødning.

At få bilen synet har aldrig været et problem. Lidt normal rengøring på de vitale dele har hver gang stillet synsmanden tilfreds.

Vægtafgiften er heller ikke slem, da bilen går under betegnelsen veteranbil, og derved opkræves der kun halv afgift. Forsikringsmæssigt stiller det sig anderledes. Der er ingen forsikringsselskaber der vil kaskoforsikre bilen, hvad ejeren dog tager med ophøjet ro. "Det er jo ingen ræser, selv om den snilt kan nå op omkring 110 km. i timen" oplyser Erik og tilføjer at familien nu kun ferierer i Danmark med den og at det vel bliver til omkring en 3000 km. om året. De har tidligere kørt Europa rundt i den og har såmænd været helt i Spanien med den statelige bil.

Tut har oprindelig kørt som ambulance for Falck i Glostrup og Roskilde, hvor den blev taget ud af driften omkring 1970.

Så vidt vides findes der kun et eksemplar mere af denne bil, som står på Falckmuseet på Egeskov Slot på Fyn.

Hvem der har nyindrettet den bagi er Erik ikke klar over, men skabe og låger er opbygget nøjagtig som de originale overskabe. Og opbygningen er solid. Meget solid. Her er ikke noget med sarte lukkemekanismer og svage hængsler. Camperen vejer da også sine 3 tons, godt og vel, forståes.

Der er en 6-cylindret benzinmotor til at klare bakkerne og en gearkasse med 4 gear, -uden synkronisering. Så gearskiftet foregår med dobbelt udkobling, en øvelse som mange mennesker nutildags ikke kender til.

"1. gear bruger vi aldrig, og bilen kan sagtens starte i 3. gear, hvis det ikke lige går opad" fortæller Erik. "Motoren, en 5,0 ltr., er eminent til at sejtrække."

Bilen er ikke til salg, hvis nogen læsere skulle sidde og få tårer i øjnene over så meget solidt og velgennemført håndværk som denne bil reræsenterer. Forrige år kom en tysk autocamperejer forbi Erik Thomsens hjem og tilbød på stedet at bytte lige over, hvilket Erik afslog kategorisk. Om 10 år er Tut mere værd en hans luksusbil resonerer Erik, og den her vil altid have langt mere "sjæl"

Jeg er nok tilbøjelig til at give ham ret.


Klik her! for at se flere detaljer fra Tut.

Læs også om et par småproblemer, som nogen måske kan hjælpe med.