Overnatning:

Konstruktive forslag til etablering af en autocamperplads

Autocamperfolket lægges for had:

Der blev i sommerens løb pisket en stemning op omkring autocamperfolkets overnatningsvaner. Årsagen var autocamperfolkets manglende lyst til at benytte de etablerede campingpladser i Danmark med et påstået milliontab til følge. Holdningerne til dette kan der læses mere om her, men vi forsøger her at komme med et konstruktivt bud på, hvordan flere autocamperfolk kan lokkes ind på autocamperpladser, og til Danmark.

I 2008 sendte vi et brev ud til alle landes kommuner, med et forslag til at de lavede autocamperpladser i deres område. Brevet indeholdt også et bilag, med planlægnings hjælp til etablering af autocamperpladser
Læs hele brevet her
 

Konstruktive forslag til etablering af en autocamperplads

1: Ens priser, skiltning og markedsføring For anerkendelse af ordningen er det vigtigt at alle bruger de samme lave priser, samme skiltetype og markedsfører ordningen nationalt og internationalt sammen med den øvrige reklamering.
2: Hvor kan der laves en plads ? I stort set alle byer/ havne, findes der en plads som egner sig. Også ved mange seværdigheder /turist steder vil der med fordel kunne laves en autocamperplads. eller et naturskønt sted
3: Ingen campingpas Der skal ikke være krav om campingpas, men til gengæld kan man godt kræve forevist legitimation. Begrundelsen er at mange autocamperfolk simpelthen ikke agter at købe et sådant. Mange udlændinge er kun på gennemrejse men ændrer pludselig planer. Andre har måske tilbragt nogle dage ved bekendtes sommerhus men har også ændret planer osv.
4: Åbningstider Man bør allerede fra kl. 16.00 kunne benytte sig af ordningen og lukketid bør allertidligst være kl. 23.00 og helst natåbent, eller døgnåbnet. Gerne åben hele året. En automat ville være udmærket. Seneste afgang kl. 11.00 næste dag. Tidspunkterne begrundes med at autocamperferie ER anderledes og mange autocamperfolk improviserer ferien kontinuerligt .
5: Prisniveauet skal være lavt! Prisniveauet SKAL være lavt for at ordningen bliver en succes. Jo lavere prisleje, jo større succes, klart. Priser på mere end 100 kr. pr. autocamper, uanset størrelse og antal personer vil ikke animere mange til at benytte ordningen. Det ideelle ville nok være 50 til 75 kr. Er der så nogen der vil benytte nogle af faciliteter må det gerne koste ekstra. (undtagen toiletter)
6: Faciliteter på discountniveau Krav til faciliteter er små. Gerne et indhegnet område, med et plan og fast underlag, bom ved indkørsel, adgang til toilet, Det er alt.
Hvis man agter at tilbyde strøm, vand , klosettømningsfaciliteter og andet er det ok, man kan tage særskilt betaling derfor.
7: Pladser ved campingpladser Hvis autocamperpladsen laves i forbindelse med en campingplads, er det mest ideelle en særskilt plads uden kørselsforbindelse til den øvrige del af campingpladsen. (Er det ikke muligt, må kravet ubetinget være, at autocamperne altid har deres egen aflukke inde på campingpladsen.) Dette er meget vigtigt hvis ordningen skal virke. Begrundelsen er, at man kun skal overnatte og ikke deltage i campingpladsens daglige rutiner.
Hvis ovenstående forslag ville kunne gennemføres hersker der ingen tvivl om, at der vil komme flere turister til Danmark i autocamper, og at en større andel af autocamperfolket ville finde vej til autocamperpladserne. At bruge tvang, og forbud via ændring af lovgivningen som Campingrådet har gjort sig til talsmand for, virker som en yderligere begrænsning i den personlige frihed som vi må tage skarpt afstand fra.


I øvrigt forstår vi ikke Campingrådets fremgangsmåde. At bruge stokkeslag i stedet for dialog kan da vist ikke være Campingrådets målsætning. Også selv om der i en af formålsparagrafferne står:
Citat: -Sikre at campingerhvervets interesser over for beslutningstagere og offentlighed varetages, så intet relevant spørgsmål om camping i Danmark bliver afgjort uden om Campingrådet.
VELBEKOMME!