Nordkapp tur

Nordkapp tur.

En tur til Nordkapp står højt på mange menneskers ønskelister, det er ikke en helt billig tur, tvært imod. Derfor er der en ting, der ofte har undret mig, folk farer af sted for at komme derop, men ikke for at holde ferie, og bruge en masse tid på Nordkapp, nej det bliver allerhøjst til en enkelt overnatning på øen, nogle gange kun et par timers ophold, for at få de obligatoriske foto ved globus, som bevis på at man har været på Nordkapp, hvorefter at turen hastig går hjemad.

 

Jeg er ofte blevet spurgt om, hvad er der på Nordkapp ud over globussen og solen…….

I starten tænke jeg hvad mener folk, der er da meget at se og opleve, så kom jeg i tanke om, at det jo er disse to ting som alle har taget foto af, det er det som altid vises fra Nordkapp. 

 

Jeg håber med denne artikel, at vise at Nordkapp / Magerøya er meget andet end kun en globus og midnatssolen, at giver jer lyst til at opleve dette fantastiske sted.

Jeg har selv rejst der til i 7 år som rejseleder, og vil gerne dertil igen, for at opleve det hele igen og resten til, men i mit eget tempo.

Så alt det der kan læses i denne artikel, er oplysninger/ historie som jeg har samlet igennem mine år som rejseleder, krydret med egne oplevelse

I dette afsnit beskæftiger jeg mig kun med Magerøya, øen hvor Nordkapp plateauet ligger. Under ferietips i medlemsområdet, findes der mange flere oplysninger omkring turen til Nordkapp.

 

Først betalers der en pæn pris for at kører igennem Fatima-tunnelen for at kommer over på øen, omkring 2012 -2014 er tunnelen betalt og det bliver muligvis gratis at kører igennem.

 

Hvorefter der betales entre til Nordkapp plateauet og hallen, denne adgangsbillet giver ret til, i to dage at køre ud og ind, samt ophold på Nordkapp plateauet, inden for de to døgn.

Hvis turen gøres i autocamper eller campingvogn er det tilladt at overnatte, uden merpris, helt ude på plateauet, 307 m over havet, og forhåbentlig med midnatssolen lige uden for vinduet.  Udnyt at det er tilladt i to nætter. På den måde har man fået dobbelt så meget for pengene, for det første så er det meget sjælden at midnatssolen er ens to dage i træk.

 

Derfor er mit råd udnyt tiden, Magerøya er ikke så kedelig som den ser ud til, her er en helt fantastisk enestående natur, som eks. vis opfordrer til lange trave turer, ud til nogle af de helt specielle steder på øen, som ikke kan nåes i bil.  På Magerøay er der ikke lavet veje over alt, derfor er øen også så unik. Hvis det ikke lige er traveture der står på ønskelisten, kan det anbefales at køre ud og finde et lidt afsides sted, (husk det er ikke tilladt at kører udenfor vejen)  også bare nyde udsigten, og måske opleve nogle af øens mange rensdyr på tæt hold.

Eller oplev livet i de små fiskerbyer, her er også flere interessante ting at se og opleve, eller tag med på en sejltur ud til nogle af de største fugle øer, hvor i hundredvis af søfugle yngler. Der er også Honingvåg, hovedstaden på øen, som også kan være en tur vær. 

 

Det kan være ret koldt på Magerøya, derfor tag noget varmt tøj med hjemmefra, et sæt ski undertøj er godt, det er varmt og fylder ikke så meget.

Det er ikke vejret der gør om ferien er god, men derimod den rette påklædning.

 

Med dette vil jeg ønske alle, der skal til Nordkapp en rigtig god tur

kommunekart 72Magerøya.

 

Øen er 434 km², mindre end Bornholms 588,5 km²

Der bor ca. 3517 indbyggere på Magerøya.

Kort over Norge/Magerøya. : http://www.hvor.no/

Bopladser / byer på Magerøya.

Honningsvåg er centrum på Magerøya... ... 4 fiskeri byer

Nordvågen,... Kamøyvær, ..Gjesvær Og Skarsvåg (verdens nordligste fiskeriby).

Honningvåg

ca. 2600 indb. Er hovedbyen på øen.

 

Navnet Honningsvåg har ikke noget med sødt bi-honning at gøre... . .men med et barskt og truende fjeld. Det kommer sandsynligvis af et gammelt norsk ord "horungr," brugt om det hornformede Storfjeld ved vigen. og våg = bugt

 

Honningvåg var i staten kun en lille boplads. Først efter at Kjelsvik, som indtil da havde været hovedbyen, blæste væk under en orkanstorm i 1882.

Besluttede kommunestyret i 1895 at flytte kommune administrativt, fra Kjelvik til Honningsvåg, da havde kirken allerede været bygget i 2 år på stedet.

I Honningsvåg var havneforholdene også meget bedre, og vejrmæssig var det mere rolig her, hvor der var mere læg, for de store efterårsstorme 

Honnmgsvåg. Fik By status  1.10..96

Venskabsby................ ..Ebeltoft

 

Frem til krigen startede i 1940, var Honningsvåg et sted i stor vækst, men I 1940, med tyskernes invasion, begyndte det mest dramatiske og triste kapitel i kommunens historie,

 

Ingen naturkatastrofe har nogen sinde før, bragt så meget ødelæggelse, og ulykke over befolkningen som Hitlers styrker.

Ved tilbagetrækningen i 1944 faldt så godt som alt bebyggelse til offer for den "brændte jords taktik".

Bare kirken i Honningsvåg blev stående midt blandt rygende ruiner. Befolkningen blev tvangs evakueret sydover under trusselen om dødsstraf.

 

Efter krigen

 

Den nye start forår 1945 kostede mange kræfter og optimisme. Først i midten af 60-tallet var genrejsningen afsluttet.

Ser man på husene på øen, er mange af dem bygget i samme efterkrigstid stil.

I dag er de vigtigste erhverv på øen fiske og turisme. Turisme er et satsnings område, og der sattes med at udvide sæsonen til også at gælde vinteren.

 

Idrætsanlæg

Svømmehal i Honnmgsvåg. Idrætshallen, lige ved siden af findes verdens nordligste kunstgræsbane

 

Havnepromenade                           

 

Hurtigruten

Honningvåg er også en af de 35 havne som hurtigrutens gods -og passagerskibe anløbe to ganger daglig, på den 11 dage lange tur Bergen - Kirkenes - Bergen... . Hurtigruten som hvert år fragter næsten 300.000 passagerer hvor mange af dem er Turister. Ruten har sejlet siden 1893

 

En sejltur hvor halvparten af de 2500 sømil er nord for polarcirkelen, bliver også kaldt for Riksvej nr 1,

og ikke uden grund, for den sejler pålidelig uanset vejret. Årlig tilbage lægger disse skibe en samlet distance, som svarer til 36 gange jorden rundt ved ækvator.

 

Indstilling af hurtigruten under krigen

I det nord norske farvand blev det for farlig, bombning og torpedering gjorde at hurtigruten måtte indstille. Fra slutningen af september 1941.

 

Andre små fartøjer måtte tage sig af den trafik, som havde gået med hurtigruten og store gods både på strækningen fra Tromsø til Vadsø. Denne trafik var ikke ufarlig. Flere både blev sænket af tyskerne, og af russerne fordi at tyskerne havde tvunget bådene til at ligge rundt om deres krigsskibe.

 

Disse episoder. .. .. under den anden verdenskrig fortæller os noget væsentlig om krigen i Nordishavet

 

 

Cruiseskibene

Hver sommer besøger ca. 100 cruisefartøj på ”Nordkappcruise”  havnen.

Honningsvåg er dermed Norges næst største cruisehavn.

Det er meget interessant at holde nede på havnen, og se når de store skibe lægger til, hvorefter at passerne mylder ned fra skibet, og ind i en masse busser der holder klar, til at fragte dem til Nordkapp, vi så det altid ca. midt på formiddagen.  

 

 

Hurtigruten og cruisefartøj er et daglig indslag i havnen ved siden af fiskekutter fra nær og fjern, som bringer deres fangst ind.  

Havnen er landsdelens største fiskerihavn.

Fra Honningsvåg - Indrehavn

 

Lodsstation

Fra øst og vestover til Magerøya. Så langt kan kysttrafikken bl.a. fra russiske havner gå uden los.

Men fra Nordkapp og sydvest over ligger fastlandet beskyttet af utallige holme og skær, her gælder det at være kendt.

Derfor har det fra gammel tid, været naturlig at få los på Magerøya, og Honningsvåg blev tidlig en af landets vigtigste Lodsstation, nordligste lodsstation

 

 

 

På havnen i Honningsvåg

Nordkappmuseet

Er et lille lokalt museum, med udstillinger og samlinger om kystkultur, og turist trafik til Nordkapp gennem tiderne.

Samt udstilling om Honningvåg før under og efter 2 veredenskrig.

  Åbent hele året..

 

Turist informationen.

Med meget stort souvenirs / gave artikler butik

Se billede i fuld størrelse

Nordnorsk Filmcenter er landets eneste og ældste offentlige produktionsselskab for fri kortfilm udenfor Oslo. Og den og ældste i Norge. NNFS blev etableret som AS i 1981.

 

Nordkapp TV.

 På denne http://www.nordkapp.tv hjemmeside findes flere Webkamera, der er 2 fra Honningsvåg der sender direkte. Her kan man følge livet i byen, og se hvordan vejret er lige nu. Også i  Skårsvåg og i Sarmes er der direkte webkameras sat op

Webkameraet i Honningsvåg er på top 10 listen til EarthCam.

På hjemmesiden findes også et stort foto galleri, med foto fra hele Magerøya

Skibshunden Bamse

 Bronze statuen udenfor Nordkapp-museet i Honningsvåg

Det er historien om St. Bernhardshunden fra Honningsvåg. Marinehunden Bamse (1935-1944) er en kendt og kær skikkelse i Marinens historie. Han var et fredssymbol for nordmænd under anden verdenskrig.

Hunden Bamse kom til Honningsvåg i 1937. Fra 1939 var hundens ejer, Erling Hafto, Kaptajn på Minestryger "Thorodd" som lå i Tromsø. Bamse var med ombord.

Da tyskerne indtog Norge 9. april 1940 deltog "Thorodd" på de allierede side i Nord-Norge, helt frem til kong Haakon VII med følge blev sejlet over til England.  

Minestryger ”Thorodd” fik baser i Montrose og Dundee  i Skotland, under resten af anden verdenskrig.  Hvor Bamse opnåde stor opmærksomhed

 

Banses ejere Erling Hafto fik 9. september 1940 kommandoen på et nyt krigsskib ”KNM Nordkapp” Da han skulle forlade "Thorodd"  ønsket han at tage sin trofaste skibshund med sig. Men efter store protester fra mandskabet måtte han gå om bord i nyt fartøj alene. Dette blev starten på et hundeliv de færreste firbenede kan drømme om. For bamse blev maskot for alle de norske styrkerne under krigen, og et fredssymbol for alle nordmænd som måtte rømme landet

 

 

Hero dog: An undated photo of Bamse, the canine mascot of the Norwegian Forces during WWII

Gik med ”parade-hue”

Bamse blev et velkendt syn I Dundee og Montrose

Klædt i en hvid sømandskrave og en marine kasket.

Dette billede med marine kasket, blev sendt til alle nordmænd verden over, især ved juletiden og  på nationaldagen den 17 maj. 

Bamse stod opført som et fuldværdigt medlem på mandskabslisten om bord på "Thorodd", han var den største hund, som var  tjenestegjorde ombord på et allieret skip.

Han blev berømt i marinen for sin tapperhed og omsorg for mandskabet. Og der blev fortalt mange historier om hans krigsinnsats.

 

 


Bamse har redet mindst to menneskers liv.

Vinteren 1941 gik orlogskaptajn Olav August Nilsen langs kajen i Dundee da han blev angrebet af en mand med kniv. Bamse, som fulgte orlogskaptajnen, gik til angreb og fik knivmanden skubbet ud i vandet. Dette  reddet orlogskaptajn Nilsens liv.

Og en morgen våren 1942 var Bamse på vagt om bord på minestryger ”Thorodd” som lå til kaj  i Dundee. Han var den eneste om bord, som så en matros falde over bord, og opfattetde faren. Først gøede han højt for at varsle mandskabet. Da ingen kom løbende, overvant hunden sin højde- og vandskræk og hoppet ud i det kolde og grumsede vand Han svømme hen til matrosen i nød, som klamrede sig til Bamses tykke pels. Bamse bragte manden sikker ind til land.. Havde han ikke handlet så hurtig, ville matrosen været druknet - fordi han ikke kunne svømme, står der i rapporten.

Når de sejle ud ville han stå på de forreste kanon tårn på båden, iført sin hjemmelavetstålhjelm, indtil fjendtlighederne sluttede, Historien fortæller også da Bamse engang faldt i søen, sprang hele besætningen fra  KNM Thorodd efter for rede ham.. Bamse ville dog helst blive i land hvis vejret det var dårligt og vente på KNM Thorodd tilbage fra patrulje. På det tidspunkt sejlede seks minestrygere i rotation.

Tog bussen til pub

.På sikt ble hunden så kjent i byen at bussjåfører plukket ham opp langs veiene når de kjørte forbi. I det lange løb var hunden så kendt i byen, at buschauffører tog ham op på vejen, når de kørte forbi Han blev udstedt med hans egen bus tilladelse, der hang om halsen på ham.Marine hunden havde et godt instinkt, Med tiden ble Bamse kjent igjen av skolebarn og voksne over hele Skottland.han drog rundt til alle byens pubber sent om aften for at hente søfolkene hjem til tiden, Hvis en Nordmænd endte i kamp, var han snart på plads til at rydde op, men han har aldrig gjort nogen noget, men steg op i luften på to ben, så var han større end en voksen mand og pegede kløer af modstanderen  Og det var denne store tunge hund, der bandt nordmændene og lokalbefolkningen sammen

Bamse døde: Dersom noen nordmenn havnet i slagsmål var han tidlig på plass for å rydde opp, men han bet aldri noen, men løftet seg heller til værs og viste klør..Den 22. juli 1944 døde den ni år gamle Bamse af hjertestop, Alderen var ikke høy, men hunden hadde levd et hardt marineliv. alderen var ikke så højt, men hunden havde levet et hårdt marine liv. Skipshunden ble gravlagt et stykke utenfor Montrose nært et fyrtårn med hodet vendt mot Norge.

800 til begravelsen

Alle skolerne i distriktet blev lukket til ære for hunden. og over 800 mennesker heraf mange børn deltog i hans begravelse - samt mandskabet fra otte norske krigsskibe - skal have fulgte ham til den militære begravelse. Han blev begravet lige uden for Montrose med hovedet vendt i retning mod hjemlandet Norge. 

Selve begravelsen er gengivet i bogen «Silent Heroes» skrevet af Evelyn Le Chene.


Efterkrigstiden.

Bamse blev anerkendt Og kendt af skolebørn og voksne over hele Skotland. Og den norske hunden er jævnlig blevet hyllet i Skotland

Den Norske marine besøgte hver tiende år Bamses gravsted på hans dødsdag.. graven bliver passet af indbyggerne i Mentrose. Hvoraf mange af de gamle stadig kan huske den norske skibshund. 

60-årsmarkeringen for Bamses bortgang i 2004, blev markeret med besøgs af norsk marines ubåd ”KNM Utvær”, De fik følgeskab af omkring 100 inviterede gæster, herunder datter af kaptajn Hafto, Vigdis Hafto, Markeringen blev dækket i de fleste store britiske aviser som Daily Mail, The Review, Daily Express og Sunday Express.

Bamse statueMarinehunden hadde et godt instinkt og hentet gjerne skipskamerater på de lokale barene sent på kvelden for å følge dem tilbake til fartøyet.Har nu fået sin egen statue.

Sommeren 1944 døde ni år unge Bamse.Som et symbol på et varigt norsk-skotsk venskab til den elskede hund, blev der nedsat en lokal komite som samlepenge ind til en bronze statue 

 Avdukingen skjer i den lille skotske havnebyen Montrose 17.Afsløringen fandt sted i den lille skotske havneby Montrose 17 oktober. oktober 2006. på en plads ved havnen. For selve afsløringen stod HKH prins Andrew ,  Også nu havde skolebørn i området fået fri. Der deltog hundredvis af mennesker i ceremonien, hvor der også var besøg af marine fra Norge. 

He was issued with his own bus permit, which hung around his neck, and would gather up any errant crew members from the local pubs.

Military honour: The unveiling of the new statue of Bamse Bamser vender endelig hjem.

Efter næste 70år vendte bamse endelig hjem til Honninvåg, den 19. juni  2009.

Denne dag blev en statue magen til den i Skotland afsløret på havnen i Honninvåg lige uden for Nordkapp-museret

billede af PDSA medaljeHvis vi ser på et kort, vil vi se at den norske Bamse ser i retningen sydvest mod sit hjem i Montrose. Og den Skotske Bamse vender mod nordøst mod barndomshjemmet i Honningvåg . Et tegn på den historiske samhørighed 

 

Læs på den skotske side om Bamses medalje og

priser   Les mer på skotsk web-side.

 

Der også udgivet en bog, om Bamses liv og bedrifter

under 2 verdenskrig.

 
Artico ICE BAR.

Beliggende : Sjøgt1A ved små båds havnen på hovedgadn. I et af de første huse der blev bygget efter krigen.

Hvad er How is Artico Ice Bar madArtico Ice Bar ??

Hvert år siden 2004 bliver baren bygget op igen, af is fra en af søerne på øen.

Those who visit ARTICO ICE BAR will know of the different types of ice, of tonalities, of textures and formations; a visit to the Arctic nature. Hvorfor bygge en isbar?  To show you the wild and fascinating beauty of natural ice, every winter we go to the lakes on the inside of Sápmi looking for the more beautiful material.for at vise den vilde og fascinerende skønhed af naturlige is,

De, der besøger Artico ICE BAR vil se de forskellige typer af is, tonalitet, af teksturer og formationer, et besøg på den arktiske natur.

Como se hareAfter getting the official permits and after a precise measurement of the thickness, we extract the block that will be selected afterwards and move to Honningsvag in a special transport.Efter at have fået den officielle tilladelse, og efter en præcis måling af tykkelse, skæres blokke ud af søens is, som vil blive flyttet til Honningsvag i en særlig transport.

Then, the team work and the artists begin the exciting work of “creating” a new ARTICO ICE BAR , always keeping our already famous, modern and elegant design. Hvorefter et teamwork og kunstnere begynder den spændende arbejde "at skabe" en ny Artico ICE BAR, When the season ends in September, the bar closes.Når sæsonen slutter i september, og baren lukker bliver baren ødelagt.In winter, we will go back again to the lakes and everything starts all over again.

 

Se priser og åbningstid her .

http://www.articoicebar.com

I 2010 kostede det:  Voksne: ........ 15€15 €  inklusiv: termotøj, 2 ikke-alkoholiske drikkevarer (en af dem i en is-glas).


Children up to 12 years (accompanied by an adult): ........
Agencies: consult
Includes: thermal clothing, two non-alcoholic drinks (one of them in an ice glass).

 

 

 

Artico Ice Bar butik

Har også en meget stor brugskunst butik..


Honningsvåg kirke

Honningsvåg kirkeKirke fra 1885 er den ældste bygningen i Honningsvåg.

Kirken var den eneste bygning som stod igen efter af brændingen af Honningsvåg under sidste krig. Og en af de få kirker det overlevede krigen.

 

 

.Kirkestedet for Magerøya blev flyttet til Honningsvåg på 1884-tallet. Da kirke i Kjelvik blæste ned i en orkan i 1882, blev det besluttet at bygge en ny kirke på et mindre vejr udsat sted. Honningsvåg som havde god og beskyttet havn, blev valgt som nyt kirkested, og en af stedets borgere gav gratis en grund

 

Den lille hvid malede kirke ligger på toppen af bakken over byen, med indgangsfacaden og tårnet mod vest og havet

 

Kirken er udformet i enkel nygotisk stil. Anden halvdel af 1800-tallet var en periode med stor kirkebygning i Norge

 

Honningsvåg kirke

 

 

 

De fleste kirker fra denne perioden er hvidmalede og har nygotikkens kendemærker. De blev bygget med tårn med indgang i tårnfronten, langskib og tilbagetrukket alterparti - så også i Honningsvåg.

 

Picture from Alteret Honningsvåg kirke, Honningsvåg Church Kirken er udvendig beklædt med stående hvidmalede panel, og taget er tækket med grå firkantskifer. Nygotikkens kirker har ofte en spids øvre afslutning på de lange smalle vinduerne, i Honningsvåg har både vinduerne og indgangsdør en øvre horisontal afslutning. Tårnet har derimod den karakteristiske høje og spidse tårnhætten som hørte nygotikken til.

I kirken findes to speciel lavede lysestade i krystal, en gave til Nordkapp fra Kong Olav

 

Åben for besøgende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uden for kirken er rejst en mindesten, for tiden i anden verdenskrig.


Tirpitz anlægget.

( Ligger på vejen id til Honningsvåg )

Provisorisk E-kraftværk fra 1951, med generator fra det tyske
slagskib Tirpitz, som var et af verdens største og mægtigste  slagskib under anden verdenskrig.

Tirpitz blev sænket i farvandet vest for Tromsø den. 12. november 1944.

 

Anlægget blev sat op i Honningsvåg under genrejsningen og skulle skaffe ekstra strøm til fiskeindustrien lige efter krigen.


En forudsætning for at realisere industriplanene under genrejsningen af Finnmark etter 2. verdenskrig, var elektrisk kraft. Det viste sig allerede før krigen at Honningsvåg Elektricitetsværk ikke havde kapacitet nok. Man var derfor i gang med at udarbejde planer for udbygning af Repvåg-vassdraget før krigens start.

Arbejdet med kraftværket startet i 1947 med 1. byggetrin færdig i 1953. Næste byggetrin kom i 1957 og det 3. byggetrin i 1966 da kraftværket og linje nettet i det væsentlige stod færdig.

Mens man ventede på Repvåg- kraften blev Samdriften (Repvåg Kraftlag og Honningsvåg Elektricitetsværk ) stiftet i 1951. Samdriften overtog en af hjælpemotorerne fra den tyske slagkrydser Tirpitz. Men produktionen med et dieselaggregat var dyrt. Da strøm leverancerne fra Repvåganlægget kunne begynde 1. november 1953, fik man ordning med Honningsvåg Elektricitetsværk om afvikling af Samdriften "for  at imødekomme det stærke krav fra abonnenterne om billigere strøm".

Tirpitz-anlægget kom endnu i mange år til at virke som reserve for lys behov på Magerøya. Det blev også benyttet i samkøringen, og gennem denne er det solgt Tirpitz-kraft helt ned til Oslo.

Kilde: "Nordkappmusset

 

Ønsker du at besøge Tirpitz- anlægget kan det forhåndsaftales med Nordkappmuseet.

 

 

 

 

Br. Isaksens Patentslip i Storbukt.

( Ligger på vejen id til Honningsvåg )

Br. Isaksens Patentslip A/S er et godt bevaret og autentisk industrianlæg fra genreisningen af Finnmark efter 2. verdenskrig. Anlægget er fredet efter kulturmindeloven.

 Her planlægges en antikvarisk slip. Projektet har fået tilskud fra Riksantikvaren. Arbejdet med restaurering indvendig startede i oktober 2008.

Anlægget er foreløbig ikke åbent for publikum. 

Anlægget består af selve slippen med skinne, slipvogn og spilanlæg, et spilhus på ca. 45 kvadratmeter og en værkstedbygning af træ på ca 212 kvadratmeter.

 Værkstedbygningen er en barak fra den første genrejsningsperioden efter 2. verdenskrig.

Den blev først brugt som boligbrakke. Senere blev barakken flyttet og lavet om til værksted. Man beholdt imidlertid en del af barakken til bolig.  Dermed er det bevaret en autentisk brakkebolig fra de første år efter krigen. Denne bliver nu restaureret og skal være tilgængeligt for publikum.

I værkstedet er det meste af produktions udstyr er bevaret. Slippen kunne tage båder op på indtil 70 fod.

Slippen har vært i familien Isaksens eje siden 1915. Brødrene Maurits og Kåre som ejede og drev slippen fra 1953 var tredje generation bådebyggere.

Da restaureringsarbejdet startet i 2004, havde barakken store råd skader både i beklædning og konstruktion. Gennem mange år havde regn og sne vasket grundmuren væk, som bestod af sirlig opmuret gråsten. Men ved hjælp af kommunens maskiner, kraftige kraner er også den sat i stand.

 

I dag er alle råd skadede dele skiftet ud og erstattet med nyt træværk. Videre er alle vinduerne restaureret efter gamle principper. I praksis betyder det at kun råd skadede deler er skiftet ud.

Høsten 2007 fik taget ny pap lagt på,

 

Høsten 2008 blev indvendige væger og gulve i boligdelen færdig restaureret og klargjort for maling og tapet.

Boligdelen planlægges færdig sommer 2009. Slippen skal males udvendig og indvendig forår og sommeren 2009.

 


Nordvågen

Er et aktivt og voksende fiskerisamfund med ca. 500 indbyggere. byen er den eneste by på Magerøya der ikke er tilrettelagt som en turistby,

Kjelvik

Nordøst for Nordvågen ligger det gamle kommunecenteret Kjelvik. Først blev byen ødelagt af en storm, og det meste flyttet til Honningvåg. Resten blev brændt af, af Tyskerne, og ikke genopbygget. I dag er det  et populært hytteområde. Det er en flot fjeld tur at vandre, langs den mærkede sti over fjeldet.

Turen tager ca. 2 timer tur/retur. 

 

Kamøyvær. Byen er kun ca. 90 år gammel, Det bor 70 mennesker fiskerby I Kamøyvær er der et galleri og udsalgssted for lokal produceret souvenirer baseret på lokalt materiale. Her er tilbud om havfisker oplevelser, overnatning og bespisning.

 

Julehuset Skarsvåg Verdens Nordligste Fiskerby. 150 innbyggere Om sommeren kan du også besøge et fiskericenter på havnen, som viser frem levende fisk og krabbe, bl.a. verdens største krabbe "Kongekrabben, der kan blive op til 2 m. fra klov til klov. Her er mange muligheder for bespisning. Smag Kongekrabben med champagne til.

Her findes også et galleri og souvenirbutik.

Nordkapp Jul & Vinterhus

 Besøg Nordkapp Jul & Vinterhus: her er det jul hele året. Salg af lokale håndarbejde og Nordkapp nissen. Og selvfølgelig julepynt.

Hjemmeside www.julehuset.no

Kirkeporten 

Kirkeporten.

Er en gammel samisk offerplads. Der er en mærket sti på ca. 2,5 km  i let terræn. Starter ved campingpladsen.

Ca. ½ times vandring er der til denne fascinerende fjeldformation Kirkeporten. Herfra har du en enestående udsigt mod Nordkappklippen og Nordkapphornet. 

Gennem Kirkeporten kan du se midnatssolen skinne mellem 24 og 2.


GjesværstappanGjesvær

  Fiskerby.

Her længst i vest ligger Gjesvær  i læg i en idylliske skærgård med øer og holmer, her bor kun bor 120 personer året rundt.

Allerede i vikingetiden var Gjesvær kendt som handelsplads og fangststation og var antagelig det første stedet på Magerøya som fik permanent bosætning. Fra tidlig middelalder frem til det forrige århundred var byen en af de største og rigeste i Finnmark.

Skønt det først fik vejforbindelse med resten af Magerøya i 1976 indtil da var det med båd.

I Gjesvær finner du en fantastisk og storslået natur

Gjesværstappan -et viktig fuglereservat

Uden for byen i havet troner øgruppen Gjesværstappan sig op af havet. Disse øer er i sommermånederne hjem for 2 millioner søfugle som kommer ind til kysten for at ruge.

GjesværstappanBlandt disse er ca. 800.000 lundefugler, som dermed er en af de største kolonier i Nord-Europa. Samt en stor koloni med havørn, skarv, alker, havsule, lomvi og krykkje.

Gjesværstappan blev i 1983 et naturreservat.  Formålet med reservatet er at bevare et vigtig fuglefjeld med tilhørende planter og dyreliv som naturlig er knyttet til området. Naturreservatet omfatter også et havområdet på 5,5 kvadratkilometer rundt Gjesværstappan.

 

 

Det er ikke tilladt at gå i land på øerne, men fra båd kan man opleve dette fantastiske naturområde med et myldrende fugleliv, og des storslåede natur.

Fra Gjesvær arrangeres der daglige bådture ud til fuglefjeldet som ligger 15 km vest for Nordkappklippen

www.birdsafari.com/                                                                                              kilde: Nordkapp.no   

Magerøyas historie.

 

 

Signor Negri ( den første turist på Nordkapp) ville sikkert ikke have troet det - men dette fjerne og kolde sted "verdens ende" var allerede beboet for over 10 000 år siden, I disse forhistoriske tider boede folk i ”gamme” (jordhytter) og levede hovedsagelig af jagt og fiskeri.

 

Man drev senere handel med rejsende fra øst og syd... ...I vikingetiden blev Finnmark kolonialiseret. og befolkningen blev beskattet

 

Da fiskeriet fik en kommerciel værdi i middelalderen, med salg af tørret fisk, flyttet menneskene tættere sammen i små fiskeribopladser så tæt ved fiske felterne som mulig - ud til de mest vejr hårde strøg.

 

Det var et farlig og hårdt liv, de første fiskere rodede «med håndkraft» ud.

Hver fjerde voksne mand omkom på søen, enkerne og børene var henvist til at få støtte fra slægt og naboer... ... ...

Indbyggertallet på øen steg og sank i takt med tilgangen på fisk og afsætnings muligheder på det europæiske marked.

 

Handelen med de tyske Hansa købmændene og de russiske "Pornorene" bestemte over velstand og fattigdom.

 

I 1930erne gjorde indtoget af bådmotoren, det mulig for kystbefolkningen at flytte, ind i varme og mere beskytte fjorde.

 

Og steder mod det åbne hav som Tunes, Opnan, Heines, Laukvik og flere andre fiskeribopladser,

Er i dag fraflyttet, og nogle bliver bare benyttet som feriested om sommeren.

Især efter 2 verdenskrig blev flere små fiskeribopladser ikke genopbygget

 

 

Befolkningen i dag er nordmænd, samer, indvandrere fra Finland og en blandinger af de tre folkegrupper.


"Russerne kommer"

Hvordan har forholdet været mellem nord-mænd og russerne her oppe i det yderste nord?

I folkemunde går mange historier.

 

Det er om de norske togter østover i vikingetiden og russisk gengældelse_ Det er om strandtogt af russiske røvere på Tunes og andre steder i en glemt tid.

 

Fiskelejet Tunes lå på en pynt mellem Gjersvær og Knivskjelloden. .. som en gang var et rigt fiskeleje med en kirke. .. ..herfra gå der sagn og fantasifulde historie" om de kæmpe stærke Tunes brødre og deres kampe med de russiske røver

Fiskemarkedet i Arkangelsk

I våre dage er det historier om ubåde og spion virksomhed. Ikke alt står til troende.

 

"Pomorhandelen"

Men er en sand og levende tradition om russere på Magerøya det er "pomorhandelen" – den kan gamle folk endnu huske. Denne «russer- handelen» rundt i fiskelejerne på finmarks kysten give et interessant tids biled som er ukendt i andre landsdele.

 

Ved Gjesvær står endnu «Russepollen» på kortet.

 

Derfra og andre steder fortælles det at russers kuttere altid var velkomne. «No er russen

kommen" var et glædesbudskab i den lyse årstid, det betød først og fremmet at nu var vinter melet sikret.

 

Pomorene : var russiske fisker-bønder eller «bondeskippere» fra kysten af Kvitsjøen som sejlede til finmarks kysten om sommeren, for at købe fisk og drive bytte -handel_ særlig med mel.

 

De købte alle slag fisk, Russerne brugte fisken især til de mange katolske fastetider de havde.

Handelen blomstret op fra midten af 1700-tallet. En forordning af 1796 fastsætter tidsrummet fra 1 juli til 15. august.

Byttehandelen gik gemytlig for sig på et norsk - russisk blandingssprog som begge parter forstod.

 

Det var en handel begge parter havde meget glæde af..... De norske fiskerne ikke mindst, de fik afsat deres fisk i «makketia» da spyfluer satte sig på fisken i sommervarmen og den ikke var let at sælge andre, og de fik: byttet til sig til nyttige ting fra russerne..som fiskeredskab, hamp, tjære, tovværk, og det bedste mel, gryn og salt.

 

Pomorhandelen fik et brat afbrud, da første verdenskrig brød ud. Den fortsatte nok siden, men døde langsomt ud da den russiske revolutionen kom og staten overtog handelen.

 

 

2 verdenskrig i nord Norge

 

”Den brændte jord" .

 

Det var ikke kun kampene rundt om Magerøya, der kom til at berører beboerne, men derimod under sidste fase af krigen, og den tyske tilbage trækning fra Norge, der var den hårdeste prøve, aldrig har et sted mistet så meget på så kort til

 

Tyskerne brugte ”den brændte Jords taktik” på Magerøya og i hele nord Norge.

 

Begrundelsen for den taktik fra tyske myndigheders side var at, de Russiske styrker rykkede fremad, og pressede det tyske militær.

 

28. oktober sendte Hitler ordren ud om tvangsevakuering og iværksættelse af den "den brændte jords taktik.'

 

   Der var to argumenter for iværksættelsen af denne plan. Dels så de tyske magten det som sin opgave, at gøre det umulig for den norske eksil regeringen i London, at bygge en civil administration op i de områder tyskerne rømte fra.

I tillæg ville de forsikre sig mod, at den russiske fjende ikke fandt noget som helst, de kunne bruge som støttepunkter for fremrykning vestover.

 

Gennem løbesedler blev befolkningen advaret om tvangsevakuering... .Kronprins Olav talte til folket i radio fra eksil i London. han opfordrede folk til når det kom så vidt, ikke at adlyde men gemme sig

 

25,000 mennesker blev flytninger i fjeldene, nogle nåede at planlæge det, gemme forråd med m.m. andre måtte flygte over hals og hoved                                                  .

 

Mange af de flygtende blev sener fundet af tyskerne, som gik meget grundig til værks, og kom igen og igen for at lede efter de flygtede

 

Men de som ikke blev fundet havde en hård vinter, Med sygdomme, og mad mangel og angsten for at blive opdaget, børn og gamle døde af sygdomme. De som flygtede, er sener blevet kaldt "Hulebeboer"

foto er ikke fra Magerøya men fra et andet sted i nord Norge, men sådan så deres huler ud også ud

 
Nogle levede i rigtige hule i klipperne

 

 

 

 

 

 

 

 


Tvangsevakuering."

Mange nåede ikke at flygte. Andre så sig ikke i stand til at overleve i fjeldene, da en hård vinter stod for døren.. De blev alle stuvet sammen i små både og sejlet væk

 

 Folk i evakuerings både fra Magerøya stod på dækket, med kun de få ejendele som de kunne bære i deres hænde, og så hvordan røgskyen væltet ind over øen fra brændende huser overalt på øen  

 

Tyskerne gik meget grundigt til værks de lage byer og teltsteder i aske. Broer og vejanlæg måtte lide samme skæbne som bavne og kajer det hele blev sprængt væk. Tyskerne sprængte hver telefonstolpe på Magerøya. Og alle dyr de mødte på deres vej blev slagtet.

 I Honningsvåg brændte de ned hvert eneste hus undtagen kirken.

 

 

 

 

 

 

50,000 mennesker blev tvangsevakuering fra Nord Troms og Finmarken. Flere døde undervejs.

Transporten syd over var dårlig organiseret, ofte i overfyldte fartøjer, som ikke var beregnet til transport af mennesker. . ...

 

Bilde

Her en lille historiefortalt af nogle som var børn den gang.:

 ”vore forældre fik fat i nogle rednings bælte, der var ikke nok til alle, for tyskerne skulle have først, da de gav os bælter på, sagde de til os, at vi skulle svømme mod land hvis båden eksploderede eller kæntrede, dette lovede vi så, kanske det at svømme var spænderne, for det havde VI aldrig prøvet før.”

 


Hjem igen

 

Der var ikke meget at komme hjem til.

Ødelæggelserne var enorme. Alt var jævnet med jorden eller brændt:

 

 

 

Regionen var raseret efter krigen, og efter at det var blevet fred, prøvede myndighederne at forhindre at befolkningen i at rejste nordover.

 

Der var mangel på så sige alt, både, redskaber, værktøj, byggemateriale, indbo mad og klæde. Det var vanskelig med forsyningerne, for kysten var fuld af miner. og veje og broer og havne anlæg fandtes ikke

 

 Myndighederne ønsket en kontrolleret tilbage flytning. Hjemlængsel og iver efter at komme i gang med genrejsningen førte til spontan civil ulydighed. 40 % af de evakueret fra Finnmark rejste hjem allerede første sommeren.

 

 

Folk måtte tage alle midler i brug for at overleve den første tid.

 

Materiale til de første provisoriske boliger tog folk fra alt hvad de kunne finde, som ikke var brændt sne skærmer, en ødelagt båd kunde også bruges som et primitivt hus, overbygge kældere, i telt, jord gammer,

 

Forholdene var så dårlige for de folk, som nu skal forsøge at overleve vinteren der oppe, så dårlige at myndighederne rejste spørgsmål om reevaluering: Trods dette er det ingen som frivillig vil evakuere sydover igen, eller til opsamlings lejre,

 

   De hjemvendte viste ikke hvor de skulle skaffe sig de nødvendigste levnedsmidler. Nogle havde fået lidt levnings midler, og nogle husdyr med fra evakueringsstedet. Mange drog tomhændet hjem - uden andre ejendele, end de få de havde med da de flygtede året før

 

Befolkningen ville ikke give op. Sammenholdet mellem folk var stærkt De delte proviant og husrum. Det blev trangt og kummerlig i små hjem, men i eftertid husker folk denne tid som god.  Angst og usikkerheden var i færd med at blive til håb for fremtiden.

 

Hjælpe sendinger kom fra hele Norge og fra udlandet.

I alt blev det fragtet 5 068 barakker til Finnmark og Nord- Troms. Til sammen rejste myndighederne 14 855 provisoriske bygninger - bolig, udhus og forretning skole, offentlige administrative kontorer og sygehuse

 

Ved udgangen af 1946 var ca 90% rejst tilbage. Ingen kunne stoppe folket fra at vende hjem til ruinerne. De så ud over brandtomten og tog fat på genopbygningen.

Finnmarkingene rystede på hovet og spyttet i næverne. De byggede op igen deres huse med offentlig støtte. Det gamle miljø var borte………. Men indbyggerne var de samme.

 

 

Nu flere tiår senere er mange af dem, som oplevede genrejsnings tiden borte, det samme er barakkerne.

 

Byen er blevet en moderne by med store forretninger, industri, skoler og boliger - selvfølgelig med indlagt vand.

   

Det gamle fældes vandhus er for længst revet ned. På det store sygehuset foretager de komplicerede operationer, og patienterne får den bedste behandling.

Det fungerer som en moderne by skal. Byen har tilmed også fået en flyveplads.

 

 

Alligevel er der mange der synes at den hårdeste tid "jappetida", (genrejsnings tiden) var den bedste tid i deres liv.

En tid hvor menneskerne tog frem det bedste i sig selv. Der var hjerterum og foretagsomhed. For sammen byggede de byen op på ny. En klippefast fremtids tro gjorde menneskene målbevidste og stærke.

 

 

"Historiske rødder",

Først slettet krigen den gamle by, med alt dens historie.

Derefter fjernede den nye tid barak byen. "Historie blev på en måde taget fra dem to ganger på kort tid"    

"Hvad fik de igen_ og hvad mistet de undervej”


Navnet Magerøya

Kommer fra Samisk "Makkar Avjo" som betyde bart... mager ø.

For mager er øen fra naturens hånd, her findes ikke træer, kun små forkrøblede buske. ( kun et sted er der en lille forekomst af nogle birketræer kaldet ”Storskoven”

 

 

 

Den nordligste birkeskov i verden

 

Storskogen” Befinder sig på Magerøya lidt syd for den lille fiskerby Gjesvær.

 

Skoven bliver i folkemunde også kaldt for  ”hundremeterskoven” og består af en samling forkrøblede bjergbirketræer, der vokser imellem klipperblokkerne på skråningen  med mod ”Storskog vannet.” Den er god nok, det er træer og ikke kun busker.

skogsti gjennom skogen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På tur til ”Storskogen”

 

Vandreturen starter i Gjesvær. Dette er en kort vandretur, Det tager ca ½ til 1 timer at gå ud til skoven, Det er en helt fantastiks flot tur. 

 

Terrænet kan til tider være lidt vanskeligt at gå i, med mange klippeblokker.

 

 

 

 

Plante og dyreliv.

Magerøya har en storslået flot natur, som bl.a. kan ses på den ca, 32 km lange køretur over øen. Hvor vejen bugter sig op og ned af fjeldene. Med en fantastisk udsigt.

 

På Magerøya findes der på trods af det bare og golde udseende, ca. 200 sjældne plantearter.

De fleste hører hjemme i arktiske egner. Overalt i mellem stenene titter de små farvestrålende at blomstre frem. 

 

Der findes også mange bær på øen bl.a. Revling I Norge kendt som Krekling el. Krøkebær, også blåbær og lidt multebær. Der må godt plukkes det der kan spises på stedet, men ikke til at medbringe væk derfra.

 

krekling

 

Øen ligger i det subarktiske klima zone, som har et økosystem der nøje er tilpasset klimaet, men dårlig tilpasset menneskelig påvirkning.

 

 

Lav temperatur giver langsom vækst, og hver og en lille plante, må kæmpe mod vejr og vind i årevis, for at vokse sig stor. Bare rensdyrene finder mad nok, i det saftige græs og mos mellem stenene. Mosset som rensdyrene lever af, tager ca. 30 år for at vokse ud igen.

 

 

Fredning:

Plante- og dyrelivet på Nordkapp blev fredet så tidlig som i 1929, da øens fugle, dyr og planter er meget sårbare. Det er derfor forbudt at fjerne sten og planter.

 

Derfor er der også meget strenge regler for færdsel på øen... ..

Man må ikke kører med køretøj, eller campere (godt med et lille telt} udenfor offentlig vej... . Det kan straffes med bøde.

 

Færdsel til fods giver en fin oplevelse af øen,

 

Et citat fundet på en norsk turistfolder.

” Tag ikke andet med, end et foto.

Efterlad intet andet end fodspor,

og knap nok det.

Slå ikke noget ihjel, kun tiden”.

 

 


"Varder"

Varder er et sammensat ord. Jeg /vi var der.

Varder er pyramider af sten, som er stablet oven på hinanden mindst 3 stk.

Varder tjente som pejlemærker / markering af transportruter til lands og til vands i gamle dage

 

Varderne er fredede "kulturminder".. OG MÅ IKKE RØRES (det kan værre svært at, se forskel på turist varder og kulturmindes mærker)

 

"Turist varderne"

På din fært her i nord vil du også se mange små varder eller stenstabler de såkaldte "turistvarder, det er folk som har ønsket et mindesmærke her oppe

 

Store områder og fjeld skråninger er beplantet med disse som efter loven er at betragte som et ulovligt naturindgreb og kan føre til bøde ... ...det er fordi at udtagning af sten til bygning af varder efterlader varige spor som bliver stående i årevis før de forsvinder. Og de virker forstyrrende på det gamle etablerede system af varder.

Kommunen bruger mange resurser for at fjerne "turist varderne"

 

 

Nordkapp ligger på samme breddegrad som Sibirien,

Men her er ikke så koldt som man skulle vente på denne breddegrad. Og luften er overraskende mild, det skyldes at den varme Golfstrømmen, kommer op langs den Norske kysten

 

På Magerøya er middeltemperaturen i januar/februar på minus 3.6°, januar... .det er 20° varmere end gennemsnittet ellers er, ved de øvrige kyst områder på samme breddegrad, og 50° varmer end tilsvarende sted i Sibirien. Det er den kolde tid der dominer på øen, der er frost og sne her i ca. 200 af årets 365 dage.

 

I juni/juli er der mellem 6.9° og 16.1° varme. Jeg har oplevet at der kun var 3° varme Sankt hans aften, det højeste jeg har oplevet var 12° varme.

   

 

Havnene er isfrie" selv under de værste vinterforhold, og det gør det gunstig at drive fiskeri hele året.

Fiskeri er øens hovederhverv

 

 
Rensdyr på Magerøya

 

Hver sommer vandrer Karasjok samerne de ca. 300 km fra den fin­ske grænse. Lige som de altid gjort i tusinde år. Til deres sommersted, hvor deres ca. 6000 rener græsser hele sommeren.

 

 Renerne færdes fort­sat, som om de ejer hele fjel­det - og det gør de vel også!, det er ikke ualmindeligt at se flokke af rener langs vejen.

 

 

 

På vei mot sommerbeitet

Denne vandring mellem vintergræsning på Finnmarksvidda og ”sommergræsning på Magerøya har ældgamle traditioner. Rensdyrene følger gamle trækruter. Dette er faktisk verdens længste flytterute for rensdyr. Samefamilierne som flytter sammen med deres rensdyr kan besøges både i Skipsfjorden og ved Rundvann på tur op mod Nordkapp.

Tidligere var det normalt at de ca. 6000 rensdyr svømmede de 1350 m. over sundet til sommergræsning på Magerøya. Inden rensdyrene fik lov af svømme over blev de delt op i mindre partier på ca. 1500 rensdyr for at de bedre kunne holde styr med flokkene.

Astor har hjulpet en rein

Alligevel var der rensdyr der ikke klarede turen, eller kom i vanskeligheder, på grund af hård vinter, mangel på føde dårlig kondition og kalve, kunne blive taget af strømmen og ført væk. hvis samerne ikke var hurtige til at samle dem op, ved hjælp af både

I dag har samerne mulighed for at bruge forsvarets landgangspramme til at fragter rensdyrene over sundet

Mange svømmer dog stadig over, forår og efterår.

Hen mod slutningen af august bliver alle rensdyr på Magerøya samlet, og drevet ned mod rensdyr indhegningerne (på norsk  reingerde)

 

Disse indhegninger ligger ved vejen ud mod Gjesvær, her er både de gamle indhegninger og de nye som ligger ned af en sidevej.

 

 

 

Når samerne har fået samlet alle rensdyr begynder, de at få alle kalvene øremærket med ejerens mærke. Og de dyr der skal slagtes inden hjemturen bliver nu slagtet.

 

Når alt dette arbejde er slut begynder turen med resten af rensdyrene de ca.300km tilbage til Karasjok. til vintergræsning Ligesom de altid gjort i tusinde år.

 

 

Besøg samer familien Niels Somby

 

(Der er i alt 6 samiske familie på Magerøya om sommeren, alle fra Karasjok) 

På vejen op til Nordkapp ved ”Rundvann”

Her har de holdt til i mange generationer hver sommer. Nu lever de også af turisterne

 

Mod betaling kan der tages foto af Niels Somby sammen med hams ren.

I butikken kan der købes samisk souvenir. Rensdyr skind og andre samiske produkter.

 

Og I deres Lavu telt serverer de

Samisk mad og kaffe. Maden skal muligvis bestilles lidt i forvejen.  

 

Familien kan også underholde med samisk sang joik. Samt fortælle om livet som samer nu og i gamle dage.  


Vejen til Nordkapp.

Nordkapp ligger på øen Magerøya,

 

Dengang der skulle sejles, for at komme over til Magerøya.

 

Indtil Den. 15. juni 1999 skulle man med en færge, for at komme over til Magerøya,

 

Vejen E69 er blevet forlænget to gange. Indtil 1977 gik vejen kun til handelsstedet Repvåg.

Som da var en af de vigtigste havne i Finmarken

Herfra var der færgeforbindelse til Magerøya først til Hornvika og sener fra 1956 kun til Honningsvrå.

I dag er Repvåg kun, et lille sted, med minderne om en svunden tid. Her boer ca. 40 fastboende indbyggere.

 

 

Vejen E69 blev nu forlænget helt frem til Kåfjord  N 70° 52.654', E 25° 45.190'

Fra den lille færgehavn Kåfjord, var der ca. 40 min sejlads over til Honningsvrå på  Magerøya.

Her var ofte meget lang kø, der var kun plads til ca. 100 personbiler af gangen, på de 11 afgange i døgnet om Sommer, mod 6 om vinteren. Det var kun turistbusser som kunne forudbestille en pladsbillet, (som var ret dyr)

Det var bare surt sjov, hvis man havde holdt længe og ventet, og troede at nu kom man med, også kom en turistbus og kørte lige ombord, og man kunne få lov til vendte og håbe på at der var plads på næste færge.  

I dag ligger stedet øde hen, kan evt. bruges til en overnatning. Her er også fin mulighed for at se midnatssolen.  

FATIMA - tunnel.

Forkortelse af Fastlandsforbindelsen til Magerøya

 

Den. 15.juni 1999 åbne de sidste 28,6 km af vejen E69, så der nu kan køres hele vejen til Nordkapp.

Det består af 16,7 km vej 1 stor og 2 mindre broer samt 2 tunneler og den store impone­rende Fatima- tunnel, som var verdens længste undersøiske vejtunnel da den blev åbnet.

 I maj 1993 blev det vedtaget, efter mange års diskussion, at bygge en Nordkap tunnel, idéen er fra engang i 1930. I september 1993 startede byggeriet, Det tog et ekstra år at bygge anlægget på grund af de strenge klimatiske for­hold på stedet.

Tunnelen er 6.8 km lang og går 212 meter ned under havoverfladen Nedkørslen og opstigningen er 9%. Det kan godt mærkes.

Betaling for at kører igennem tunnelen.

Det er bestemt at når anlægsudgifterne er betalt. beregningerne var at i 2014 Ophøre betalingen, men dette sker muligvis allerede i 2012

Betalingsstedet er på den anden side - på Magerøya – der kan kun købes enkeltbillet, se priser her www.nordkappbompengeselskap.no

Nordkappvejen  

Påbegyndelse af vejen til Nordkapp plateauet, skete allerede inden anden verdenskrig i 1930erne.

Men først efter krigen den 30-6-1956 var vejen bygget færdig. Nu fik resten af Magerøya vej. Med undtagelse af Gjesvær, de fik først vej i 1976

 

Da den blev åbnet, var det en folkefest der markerede åbningen af den længe ventede Nordkappvejen..

Nu havde besøgende ikke længere behov for at sejle med båd til Hornviga også kravle de 305m op.

The North Cape municipality built and financed the road between Honningsvåg and the North Cape which was opened in 1956, and thus visitors no longer needed to come equipped with climbing shoes and a climbing staff.Nordkap kommune havde finansieres vejen mellem Honningsvåg og Nordkap.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vejen er åben, for fri færdsel indtil den første sne falder

Fra 15.10. til 01.05. går der daglig kolonnekørsel og bus til Nordkapp kl. 12:30 fra krydset ved Skarsvåg– med retur fra Nordkapp kl 14:00. 

Nordkapphallen er åben i denne periode. Afhængig af vejret, kan kolonnen blive indstillet. 

At besøge Nordkapp om vinteren er både udfordrende og spændende

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adgang til Nordkapp plateauet og hallen

Se priser her www.nordkapp.no/nordkapphallen.

 

Nederst på siden, klik på linket: Nordkapphallen

 

Eller her: www.finnmark.com/default.aspx?pageid=83

 

Billetten gælder i to døgn.  Hvor der frit kan køres ud og ind.

 

I prisen er der nu fri adgang på området. Der er bl.a fri adgang til at se den storslåede film, der er optaget på øen, filmen vises i Supervideografen.

 

Som autocamper eller campingvogn, må vi bliver hele natten på plateauet.

I modsætning til de rigtige mange turistbusser, de skal forlade området senest kl .02. De begynder allerede at komme igen ved ca. 07 med de første turister fra de store luksuslinerne der ligger til i Honningsvåg.

 

 

 

Hallen lukker også ned ca kl 01. det er dog stadig mulig at komme ind, igennem de store glasdøre ud mod globussen. Wc i hallen er ikke låst af for natten.   


Nordkapp  71°10' 21

71 grader, 10 minutter og 21 sekunder nordlige breddegrader,

Længde graden er E 25° 47' 40". øst

 

Vi er nu på rejsens højdepunkt, selve Nordkap­klippen.

 

Her 307 meter over havet, lodret ned til det frå­dende og vilde ishav

Vil enhver som kommer her for første gang, stående oppe på det store plateau, have følelsen af at stå på verdens tag. og ved verdens ende samtidig.

 

 

Dette er slutningen på Europa. Du står på kanten af en afgrund og ser ud i et hav som strækker sin barske, iskolde flade uendeligheden, mod nordbuen på jordglobussen. Et sted på den andre siden af Ishavet ca. 2110 km. slår bølgerne mod det hvide, ubeboelig, Nordpol

 

Her ca. 550 km. nord for Polarcirkelen, mødes hele verden for at opleve mid­natssolen. Uanset sprog og kultur står vi på Nordkapp side om side i fældes oplevelse af naturens imponerende storhed og skønhed.

 I flere hundred år har Nordkapp på 71°10' 21 tiltrukket sig eventyrlystne mennesker fra alle kanter af verden. Ca 200,000 Turister kommer hvert år her til.

 

 En sommernat på Nordkap med lyset og gerne midnatssol, vil man aldrig glemme. Glødende sol over et slumren­de arktisk hav - lyset, farverne og dimensionerne, er en ople­velse hvor tiden står helt stil­le. Det er en helt eventyrlig oplevelse at stå her, »ved verdens ende«, Nordkap.

 

 

 

 

Ikke alle bliver lige begejstret, ……Således krævede et amerikansk ægtepar at få refunderet deres bilet, – ”Vi blev givet indtryk af at de havde en anden sol her i Norge. Det er ren svindel, – Vi har rejst helt fra USA for at se den specielle midnatssolen - også viser det sig at det er akkurat den samme sol som vi har hjemme, råbte de og krævede pengene tilbage.”

De havde ikke forstået det specielle med midnatssolen, det er at den skinner om natten,

307 meter under os, kan vi se de store luksusliner ligge side om side, hvor de majestætisk venter med deres gæster på mid­natssolen, et imponerende syn. På denne afstand virker de meget små

 

 

Nordkapp er gennem tiden blevet brugt som et sømærke, for skibsfarten.

Hornet : En 15 m høj stenformation, som var et af samernes gamle offerpladser. Beliggende ved Nordkapp klippen. Kan ses fra Nordkappvejen. 


Midnatssolen

Dette er kanske den vigtigste attraktion om sommeren.

 

Midnatssol er fremme i en periode på 77 dage ca.14. Maj til 31.. Juli

En videnskabsmand har regnet ud at det bliver en 1440 time lang dag.

Midnatssol: det vil sige at solen ikke går under horisonten.

Tidspunktet når solen er på sit laveste varierer fra 00:14 - 00:24 I juni mrd. Informationen kan oplyse tidspunktet for hvornår solen er på sit laveste den pågældende dag.

 

Det modsatte af midnatssol er mørke tiden som varer i 67 dage fra ca. 19. november til 25. Januar, i denne periode kommer solen ikke over horisonten,

Mørkeste perioden, da er det bare en lille time med skumring midt på dagen, ellers er det mørkt.

Der er ingen garanti for at man får midnatssolen at se.

Af de 7 gange jeg har været der, har jeg oplevet solen 2 gang, fra en næsten skyfri himmel.( foto her over)

De andre gange var det skyet, men vi så solen mere eller mindre hver gang. Kun en gang var det så tåget ”Havgus” at vi næsten intet kunne se,(foto til venstrer) men kl 2 den nat var solen der igen.

 

Vejret det kan skifte meget hurtig her ude på plateauet. Det kan ændres i løbet af blot et kvarter.

Vejret det kan også skifte på de ca. sidste 32 km til Nordkap fra Honningsvåg, fra solskin til at være diset eller omvendt. Mange gange er det sådan at hvis det er meget varmt på fastlandet, er der støre chance for at der kan forekomme havgus på Nordkapp.

 


Globussen

 

Blev opstillet i 1978 og er af stål og vejer 1. tons. Den er symbolet på selve Nordkapp som en global mødeplads. Her mødtes mennesker fra hele verden og deler oplevelsen af at være på toppen af Europa. herude på det yderste af klippen 307 m over havet på 71 grader 10 min og 21 sek. nordlig bredde.

 

Den er vært for utallige frimærker og klistermærker fra hele verden.

Men når stormen slippes løs fra ishavet kan den gigantiske globus rotere så hurtigt at den bliver en uklar skygge .....og fra akslen lyder en vedvarende uhyggelig rullen.

 

 

 

 

 

 

Midnatsols-monumentet

På Nordkapp peger Nord pilen lige mod nord. Monumentet er et samarbejd mellem 12 skandinaviske kommuner og fokuserer på Midnatsolvejen til Nordkapp.

 I 1984 blev monumentet afsløret, samtidig som The Royal North Cape Club blev åbnet.

 

 

 

 

 

 

 


Knivskjellodden N 71° 11' 48". E 25° 47' 43". 

Nordkap er i realiteten ikke er Europas nordligste punkt, på det Europæiske fastlandet

 

 Det er den nærliggende landtunge Knivskjellodden, som strækker sig 1,5 km længere mod nord, og kan ses fra Nordkapp,

Den minder om en tollekniv, der ligger med æggen op.   

Den er ikke på nogen måde så iøjnefaldende i formen, og må finde sig i at stå i skyggen af forbjerget. Nordkapp

Hiking tour - NOK 800 Vandretur

 

Der er en mærket natur sti, på 18 km, en 7 – 8 timers lang vandretur, med pauser.

Stien starter fra parkeringspladsen ved E69, ca. 7 km before the North Cape plateau. 7 km før Nordkap-plateauet. Der kan købes en vandreturs kort, mange steder på øen.  

Efter 9 km  og 2 - 3 timers gåtur, efter de spor der er markeret med rød T's, langs søer, fjorde og bjergpas, en tur med en fantastisk utrolig udsigt, hvis vejret tillader det,. On the way we will see mountain lakes, fjords and mountain passes that provide unbelievably dramatic views as far as you can see (weather permitting).

 

 

Knivskjellodden, kan du skrive dig ind i ”turlagets protokoll” Samt se den 2000 år gamle "varde" (ikke den på foto) dette er Turistforeningens varde på Knivskjelodden, med Nordkapp i bakgrunnen.  Efter endt tur kan et Knivskjellodden diplom købes bl.a. ved turistkontoret

 

Knivskjellvika.

 

Ligger mellem Nordkapp og Knivskjellodden. I denne vig har ingen mennesker boet. Indtil under sidste krig, Inderst i denne vig, fandt nogle fra Gjesvær en allieret radiostation, efter at krigen var slut, dette havde ingen af øens beboere kendt til før -. Teorien er at mandskab og udstyr må være fragtet der til af ubåde, og det er nærliggende at tro at denne station, har medvirket til at registrere den tyske flådes bevægelse nær land, og at radiomeldinger om dette er formidlet videre.


NORDKAPP-TURlSMEN I «GAMLE DAGE.."

 

Stien opp Hornvika.1875 arrangerede rejsebureau Cook i London den første gruppe tur – for 24 deltagere. A new era had begun! En ny æra var begyndt! In a travel handbook from 1867, a stay in Gjesvær is recommended.... I en rejse håndbog fra 1867, står der: Et ophold i Gjesvær anbefales .... "Accommodation and service at the local shopkeeper is good and cheap - and his governess even entertains by playing the piano!" "Overnatning og service ved den lokale købmanden er god og billig - og hans guvernante underholder selv ved at spille på klaver!"

Hornvika.

Ved Nordkapp turismens begyndelse, med cruise og gruppeturisme til Nordkapp, var eneste mulighed med skib til Hornvika. Indtil der blev bygget en kaj i 1929, havde det ofte vært en hasarderet affære, at få passerende i land ved hjælp af små både.

Bilde fra Hornvika før veien ble åpnet Derefter var der den meget anstrengende kravle tur opad den 307 m. høje klippen fra Hornvika, her var kun en smal sti, der slyngede sig, nogle steder temmelig stejlt opover til toppen


It was strenusous to climb up the cliff, and many visitors had to turn back before they reached their final destination because of the weathDer var mange besøgende som måtte vende om, før de nåede deres endelige bestemmelsessted toppen, på grund af træthed og vejret.

Unge stærke lokale mænd fandt ud af at tjene en skilling, ved at bære turister på ryggen, op af de stejle klippen. I 1880-blev der lavet ca. 1008 trætrappetrin på de stejleste stykker, men disse er nu også borte.

I 1898 blev der bygget et Postkontor og café

Da hurtigruten regelmæssig begyndte at anløbe Hornvika. Blev ”Nordkapp Vel AS” stiftet i 1927

Som en kuriositet kan nævnes at de nu bygede en kaj i Hornvika som kostet kr. 18.000,- i 1928. Kajen betalte sig ind i løbet af det første år, fordi hver passager der gik i land måtte betale en krone. I 1928 steg 18000 passagerer i land i Hornvika.

Alle husene og kajen blev brændt af tyskerne i 1944 og genrejst efter krigen. I 1949 blev der bygget nyt posthus/ventesal  i Hornvika, men denne blev ødelagt af en orkan i januar 1950 og måtte bygges op igen. 

 

I dag står kun resterne af dette byggeri tilbage, og minder om begyndelsen på eventyret.

 Det er stadig mulig at blive sejlet hertil, for så at kravle op at klippesiden som i gamle dage.

Nordkapp hallen

 

Nordkapp hallen har ikke altid eksister, og set ud som den gør i dag.

 

Ca. I1892 blev den første bygning bygget på plateauet. "Stoppenbrinks Champagne Pavillon", en lille ottekantet træbygning oppe på det yderste af pynten, ved siden af Oscarstøtten (Som Kong Oscar II havde indviet d.12. juli 1873. )(Foto Nordkapp 1906)

 

Champagne and postcards to friends and family was the reward for the tiring climb.Champagne og postkort til venner og familie var belønningen for den trættende klatretur.

Stoppenbrinks Champagne Pavillon" blev ødelagt af en storm engang i mellem 1910 – 1915.

 

Nordkapp 1934

I 1927 blev der så bygget et nyt posthus/Cafe på Nordkapp,.

 

Foto af posthuset og Oscarstøtten. Nordkapp 1934 

 

I slutningen af 1944 da tyskerne trak sig tilbage brændte de alt ned på Nordkapp også det lille posthus

 

 

 

 

 

I 1950 blev der bygget et nyt posthus/cafe ligesom det gamle, fra før krigen. Dette stod frem til den nye Hal blev færdig i 1959

 

 

 

 

Nordkappvejen

Efter vejens åbning den 30-6-1956

 

Nu hvor besøgende ikke længere havde behov for at klatre op fra Hornviga.

 

Steg trafikken hurtigt, fra ca. 7,000 besøgende det første år til omkring 265,000 i rekordåret 1994.

Normal kommer der ca. 200,000 i løbet af sommeren 

 

Ny Nordkapp-hall.

Behovet for en ny og støre mere moderne Nordkapp hal, blev resultatet af den øgede turist mængde.

In 1959, the first North Cape Hall was built. I 1959 blev den første del af Nordkap Hallen bygget. Det bestod af det område som i dag er butik og ankomsthal

 

«Den 2.juli 1959 var der en storstilet åbning af den ny byggede Nordkapphal

 

Hallen var iskold. Pejsen kunne ikke bruges fordi røgen slog ned. På væggene dannet der sig så kondens.

 

Strøm fandtes ikke helt her ude dengang. Så der var ingen muligheder for at lave mad oppe på plateauet. Middagen til åbningen måtte derfor laves nede på Grand Hotel i Honningsvåg og bringes opover.

 

Menuen var kold laks.

Uden køle muligheder måtte man koge laksen, afkøle den og så lægge den ned i fiskekraft.

Men i al hurlumhejen blev laksen lagt varm ned i varm fiskekraft. Når det så blev sat låg på beholderne, blev det jo den rene himmerige for bakterierne.

 

Laksen smagte imidlertid godt, og alle spiste sig godt mætte. Ingen anet uråd før den ene efter den andre begyndte at klage over maven. Ud på natten blev næsten samtlige syge, andre havnet i sygesengen nede på Grand de nærmeste dagene, og så kun hverandre bare de mødtes i gangen på vej til eller fra toilettet.

 

Værst var det med de som skulle af sted med Hurtigruten klokken fem om morgenen. En af dem var den stakkels gamle Flylkesmann Hans Gabrielsen som havde passeret de 80.

 

Bygningen var udstyret med kemikalie toiletter, Der var gravet en grøft så at efterladenskaber skulle kunne løbe ud i fjeldet. Men grøften var der hvor vinden stod på for det meste. Dermed slog tanken tilbage i Restauranten Ofte var lugten så ilde at folk holdt sig.

 

Hallen havde jo hverken strøm eller indlagt vand. Regnvand blev samlet, og pumpet i tanker oppe på taget for at få lidt tryk på hanerne. Dette vand brugte de bl.a. til opvasken som måtte gøres med hånden. Med hallen fuld af mennesker rundtomkring midnat, blev det ofte en kæmpe opvask. Mange gange var de ikke færdig før kl. fem om morgenen.

 

Drikkevandet blev hentet i spande, fra en kilde borte i fjeldet. Vandet var godt. Problemet var at der var en rumpertroll i kilden. For kaffens del gjorde det ikke meget. Værre var det når folk forlangte te.  

Kilde : Guidefolde fra Nordkapp.

 

 

 

 


It was significantly expanded and improved both in 1988 and 1997.Nordkapp hallen i nyere tid

I miden af 1980ende indså man at Nordkapphallen var nedslidt, og alt for lille for den stigende turisttrafik. Cruiseskibene truet med at vælge andre og mere interessante rejsemål,

En storstilet udbygningsplan blev lavet. Bladt andet ville man sprænge en underjordisk tunnel og en stor grotte, i klippen under hallen.

“Nordkapp 1990” kaldte man projektet som skulle rehabilitere Nordkapp som rejsemål nummer ét. Modstanderne mente at projektet ville rasere Nordkapp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 1988 var udbygningen så færdig, næsten som i dag.. . .. .  med tunnel, Grotte, souvenirbutik, supervideograf, restaurant etc

 

I 1989,kom Thai museet til.

 I 1990. St. Johannes Kapel

 

I 1997 blev hallen udvidet med panorama vinduerne i ankomsthallen, samt ny trappe: ned til kinoen.

Dette forbedrede forholdene i hallen betragtelig. Selvom det kan være tæt pakket med folk her til tider, er det ikke nær så trangt som tidligere.

 

I 1997 blev brudesuiten ”Nordkapp Suiten",. bygget. Den ligger inden i "kulen" på taget som tidligere var telekommunikation center

 

 Nordkapp hallen holder åbent året rundt, og er et servicecenter for besøgende til Nordkapp. Hallen indeholder en mangfoldighed af faciliteter.

 

http://www.nordkapp.no/nordkapphallen.52389.no.html

Lidt praktisk information om Nordkapp-hallen:

 

Send postkort fra verdens nordligste postkontor, og få det stemplet med Nordkap eget stempelet 9764 Notdkapp

Det får man ved at lægge kort/brev i de røde postkasser. Rundt om indgangspartiet er det syv postkasser. Det spiller ingen rolle hvilken af disse man benytter, alle bliver tømt hver dag. Nordkap eget stempelet kan også fås i posthuset.

 

Nordkapp bevis

Kan købes i butikken... husk at få det stemplet i posthuset.

 

En spændende souvenir- og gavebutik

Tilbyder et mangfoldig udvalg,

af souvenir og postkort

i gavebutikken findes meget i

 brugs kunst, tøj og smykker.

 

 

Restaurant Kompasset med den flotteste panoramaudsigt mod midnatsolen.

De tilbyder god mad. Bl.a en buffet først på aftenen, mens der vendes på midnatssolen. Eller                  morgenmad /frokost.. der kan også købes kaffe / te kage m.m.    

 

 

Nordkapp info: befinder sig til venstre for hovedindgangen. Her kan det bl.a. oplyses hvornår solen den dag er på sit laveste. 

 

Elevatoren: befinder sig til højre for hovedindgangen.

 

Toiletterne: befinder sig i 1. underetage

 

I den underjordiske tunnel finnes:

Supervideografen filmen  "Nordkapps 4 årstider".

 

Nordkapp i krigstid: Fortalt i foto og beskrivelse.

 

Udstillinger fra Nordkapps lange historie som rejsemål. I tre vinduer.

 

St. Johannes Kapell hugget ud i klippen, den er enkelt udsmykket med blot 16 siddepladser.

Et dejligt sted at side et lille øjeblik, i fred og ro, for at nyde den helt specielle atmosfære / musik der er her. 

 

 

Og Grotta bar ….Champange og kaviar bar. med sine 350 sidepladser.

Kl.24 bliver gardinerne for de store vinduer ud mod nord trukket fra, så gæsterne kan nyde midnatssolen, og skåle i champange.

 

Vinduerne i tunnelen


Det blev besluttet at bygge fem vinduer, tre af dem skulle være færdige til åbningen i 1989.

Vinduer skulle placeres ind til små grotter, i den nybygge 90 meter lange tunneldel som fører frem til den store underjordiske grotten Bar i selve Nordkapp fjeldet.

 

Her skulle Nordkapps lange historie som rejsemål fortælles. De skulle laves så naturalistiske som mulig, med 45 cm høje dukker placeret i et perspektivisk landskab. Målet var at få alt så historisk korrekt som mulig; både vejret/årstiden, landskabet, personerne, dragterne, bådene, bygningerne osv.

 

Nordkapps mange hundredårige historie er fuld af spændende episoder, berømtheder og eksotiske turister som gerne skulle fremstilles.

Nordkap- plateauet forandret karakter efterhånden som monumenter og bygninger som Oscarstøtten og Stoppenbrinks Champagnepavilion, og Nordkapphallen kom op.

Og sidst, men ikke mindst, så havde også rejsemåde forandret sig.

 

Dog er det kun et par af de mest historiske episoder der er vist her.

 

Efterord
I dag, ved indgangen til 2010, er det ikke lavet flere end de tre historiske grotter på Nordkapp, og det er uvist om det vil bliver bygget flere.


 

Det første vindue I begyndelsen af tunnelen... ...

 

Fortæller historien omkring hvordan Nordkapp fik sit nuværende navn i august 1533, af den engelske opdagelsesrejsende kaptajn Richard Chancellor, på det engelske skib «Edward Bonaventure» han var leder af Willoughy' s arktiske ekspedition. For øvrigt et mislykket forsøg på at finde nord-østvejen til Kina!.

 

En storm drev ham ud af kurs og ind under klippen, som lokalt blev kaldt ”Knyskanes” og som længe var betragtet som Europas yderste punkt

 

Russerne kaldte den Murmanski Noss

 

Chancellor døbte den straks for the Northcape - Nordkapp. Det mest passende navn han kunne tænke sig til denne storslåede formation. Dette var også det nordligste han kom på denne rejse.

 

En tid gjorde den engelske konge krav på landet her i nord. . . .men anerkendte i 1583 den norsk-danske konges over magt

 

I mange år måtte Englænderne betale afgift for at passere Nordkapp på handelsfærden til Kvitsjøen, hvor den engelsk- russiske kontrakt havde skabt byen "Archangelsk "

 

 

Kong Christian d. 4 rejste i 1599 med skibet Victor op omkrig Nordkapp.

For han ville demonstrere Danmarks rettigheder over for England og Sverige. Samt markerer den danske grænse ind til Rusland.

 Danskerne og svenskerne brugte lange perioder på at diskutere, hvem der skulle bestemme i den nordlige del af Norge. Svenskerne mente eksempelvis, at det samiske normadefolk var svensk, og at de derfor havde visse rettigheder i nord.

Det samme mente  Russerne, så i lange perioder betalte samerne skat til alle tre nationer på en gang.

 

 Læs Sivert Grubbes dagbog fra turen. Som også fortæller om den sorte kat ombord på hjemturen fra Finmarken

 

http://www.ub.uit.no/munin/bitstream/10037/959/5/Sivert_Grubbe.pdf


Det andet vindue

 

Her vises tre turister, som besøger Nordkapp i hvert sit århundred, og på forskellige årstider.

Til venstre i sne og nordlys  

Den første turist på Nordkap 1664 Francesco Negri præst fra Ravenna i Italien

 

Og han rejste fra Italien vinteren 1664, i kulde og Mørke, for at finde ud af, hvordan det gik an at overleve så langt mod nord.

Præsten rejste helt alene på normal vis, for tiden dengang.

 

Endelig fremme ved målet udbrød han:

 

"Her er jeg nu ved Nordkapp,

ved finmarkens yderste spids, ­

ved selve verdens ende.

Her hvor verden slutter,

slutter også min nysgerrighed,

og jeg vender fornøjet hjem, om Gud det vil."

 

På dette sted får han sit videbegær tilfredsstillet, og kan rejse tilbage til sit ophavssted. Han blev den første turist der besøgte Nordkapp ... ... .. . Millioner har flittigt fulgt i hans fodspor siden.

 

Han glemte aldrig Nordkapp og ville nå der op igen.. men døde undervejs på forsøget.

 

 

Til højre i vinduet

 

Frankrigs prins, Louis Philippe af Orleans senere borgerkongen af Frankrig som ankommer til  Nordkapp i 1795. Han er udklæd fordi han af politiske grunder er på flugt fra Frankrig efter revolutionen i 1789.

Af ham findes der en byste på Nordkapp. Denne står i dag i RNCC-kluhben i 2. underetage. ved siden af Grotta Bar. Den buste har en bevæget historie.

 

Prinsen var en eventyrer som ønsket at se verden. Det siges at han var meget glad for piger, vin og sang" .......Rygterne fortæller at han er far til mere end et barn på Nordkalotten... '" og at indtil flere finnmarkinger den dag i dag har blåt blod i årene.

Prinsen glemte ikke den finnmakske gæstfrihed, ... ...selv ikke da han 35 år efter blev Frankrigs konge. Kong Ludvig Phillip

Han sendte i 1838 en takkegave nordover med fregatten La Recherge... . .. En gave i form af en Bronze byste afsig selv i dobbelt størrelse. Bysten blev stående i handelsmand Rasch's stue i skiftende tider helt frem til 2. verdenskrig da tyskerne brændte stedet og handelshuset

 

Byste blev meget medtaget bare deler af ansigtet var igen. bysten ente på Tromsø museum.

Og i 1957 efter at Nordkappvejen blev åbnet, skænkede den franske stat så en ny kopi til erstatning af bysten. som brændte under krigen

 

I midten ser vi midnatssol

og Kong Chulalonkorn af Siam - i dag Thailand - med følge på Nordkapp 12. juli 1907. De lagde til i Hornvika,

 

Vi ser at mandskabet er i færd med at hugge ind dato og kongens signatur på en sten . . . Stenen ligger 307 m.o..h og er Nordkapps højeste punkt. Stenen ligger i dag mellem informationen og souvenir butikken.

 

Der er indrettet en lille Thai-museet et andet sted i tunnelen

 

Thai-museet

Er et minde om Kong ChulaIongkorn af Siam (- i dag Thailand) besøg med følge på Nordkapp 12. juli 1907. For thailændere er deres konger hellig og dermed også alle stederne de har besøgt.

 

De lage til i Homvika tre km. fra Nordkapp.  Kongens helsetilstand var dårlig, og han blev båret op af fire lokale sømænd (1008 trappetrin).

 

Kongen fra østen kom fra København med den engelske lystyachten «Albion» som han lejde til anledningen.

Han indgraverede sit navn og dato en på en sten. Dette er Nordkapps højeste punk. 307 m.o.h

                                                                                    

På stenen er det indskrifter helt tilbage fra af 1600-tallet.

 

Da man rejste den nye bygningen i 1959 bestemte man sig for at bevare denne sten, som Nordkapphallen er bygget rundt om, og stenen ligger i dag mellem informationen og 'souvenir butikken.

 

Det var Rotary-klubben i Thailand og Norge som formidlet kontakten mellem disse to landene. og museet er en gave fra Rotary- Thailand.

 

Det er til minde om kongens besøg, og genstandene er udlånt fra myndighederne i Thailand.

Under kongens Norges besøg i 1907 blev det knyttet stærke bånd mellem Kong Chualankoni og Kong Haakon.

 

l museet finnes uddrag af korrespondancen mellem de to konger

 

Det var Kong Chualankoms oldebarn, prinsessen af Thailand 'Maha Chakri Sirindom som d. 22,juni 1989 åbnede museet på Nordkapp.


Det tredje vinduet

Illustrerer Kong Oscar II af Norge/Sverige´s besøg på Nordkapp 12. juli 1873.

 

De som ville besøge Nordkapp på denne tid, måtte med båd ind til bugten Hornvika. Og så klatre op af den 300 meters højde. stejle fjeldsiden.

 

Det fandtes hverken kaj, eller trappe op, men i anledning af kongebesøget var den bedste vej op mærket med vimpler og flag, og på det stejleste stykke var der festet et tov. De kunne holde sig fast i.

 

   Vi ser at kongen går først, kontreadmiral Knap og kaptajn Heyerdahl Den brasilianske ministeren Lopez Netto og bak ham kommer udenrigsminister Bjømstiema, klarer så vidt at komme op med hjælp af lensmand Grape fra Kistrand og en matros.

Oscarstøtten

Kong Oscar II skulle afsløre en mindestøtte af granit oppe på det yderste af pynten Nordkapp hvor den ville være godt synlig fra søen.

 

­ Folk fra Skarsvåg havde brugt flere dage på at hejse støtten op ved hjælp af talje -10 af gangen. Støtten blev slæbt af en hest (Bergs stærke fjerding) det sidste stykket frem til klippen.

                                                                                                                 '"

I sin tale sagde Kong Oscar II: "ikke til forgængelig pryd, men til et tegn på, at her til når Norges Kongerige," derfor har jeg rejst denne mindestenen på Nordkapps yderste pynt.

 

Dette besøget gav navnet Nordkapp en fornyet klang langt ude i verden, det blev slået stort op i pressen. Den gang anså man det endnu for en ære for stedet at blive betrådt af kongelige sko.

 

 

Oscarstøtten Blev flyttet fra sin oprindelige plads yderst på pynten i 1978 til fordel for den mere fotogene Globus,

 

Men den er alligevel et vigtig monument i Nordkapps historie, og har derfor sin naturlige placering foran hovedindgangen til Nordkapphallen.

 

"Nordkapp i krigstid "Scharnhorst"

(Findes i underetage ved tunnelen)

 

"Slaget ved Nordkapp."

Baggrunden var alliancer mellem Storbritannien og Sovjetunionen, efter at tyskerne havde angrebet Sovjet i juni 1941. Samme år startede de svære konvojerne med forsyninger fra Storbritannien til

Murmansk og Arkhangelsk.

 

I løbet af det første år sendte de ikke mindre end 55 skibe af sted som alle nåede uskadt til russiske havne... . .og inden for det næste år nåede 128 ud af 146 skibe russisk havn.

Trods tyske angreb dette førte til at finmarks kysten kom i brændpunktet for søkrigen.

 

Tyskerne angreb konvojerne med ubåde og fly fra baser på den norske kyst. I begyndelsen af 42 fik tyskerne over 250 fly stationeret på baser i Nordnorge, bl.a. 130 bombefly og. 60 torpedo fly, samt slagskibet" Tirpitz" og andre krigsskibe

Pynten på Nordkapp oplevede en ny og urolig tid rundt om Nordkapp. Hvor krigen rasede I farvandet udenfor

Konvojerne havde svære tap på trods af at de havde fået beskyttelse også fra USA, men i midnatssolen, kunne tyskerne angribe døgnet rundt.

 

26. december 1943

 I aftenmørket første juledag 1943 gik den tyske slagskib «Schamhorst» (som var tyskernes næst største)..samt 5 jagerfly, ud for at for at stoppe de allierede konvojer som var på vej østover med forsyninger.

 

Chefen Bey på «Schamhorst» modtog denne ordre til at angribe konvojen. ”Angribe bedingungslos”, Fra storadmiral Donitz, som uddybede ordrens formål nærmere:

»Ved at levere store mængder levnedsmidler og materiel til russere, forsøger fjenden at gøre vor heltemodige kamp på østfronten endnu vanskeligere, end den allerede er. ... Vi må komme vore soldater til hjælp.

 

Takket være norske spioner, blev de alliere hele tiden holdt underrettet om hvor "Schamhorst" befandt sig.

Det britiske slagskibet «Duke of Y kom til med flere jagere, Det kom det til en voldsom skudveksling i polarnatten. «Scharnhorst» blev truffet af svære granater fra slagskibet og torpedoer fra jagerne.

 

Den kæntrede og sank langsomt. Kaptajnen om bord sendte melding til Tyskland om at "Scharnhorst kæmpede til sidste granat, Heil Hitler," og så gik skibet ned. Mandskabet hoppet i den iskolde vand. Af en besætning på over 1900 mand blev bare 36 reddet.

 

Kampen om Murmansk-konvoiene 1941-1945 forårsagede store tab på begge sider. Til sammen gik mere end 6000 menneskeliv tabt.

 

Dramaets gang under "Søslaget på Nordkapp" er til eftertanke. Lag os håbe havet udenfor Nordkapp aldrig mere bliver en krigsskueplads. Det skal være et fredens hav for al fremtid.

 

Mindepladen for sænkningen af det tyske slagskib Scharnhorst udfor Nordkapp i 1943.


St. Johannes Kapel

 

Opkaldt efter lysets apostel, blev åbnet på St. Hans aften (24 Juni) 1990.

 

Gejstlige fra 13 forskellige kirkesamfund var tilstede.

_" Kapellet er økumenisk, det vil sige tværkirkelig og at det er åbent for alle religioner, og det var det første af sin slag i Norge.  Og det det nordligste af sin slags.

 

Kapellet indeholder kun tre symboler;.................. Kristus (over alteret),.......... duen (i veven), og

Korset …Kristus… Duen

 

Altertavle viser Jesus korsfæstelse, men vi aner bare korset, mod perlemors trekanten bagved. Vi kan lure på hvad kunstneren har tænkt med triangelen. Men det kan være treenigheden.

Kristus og trekanten er monteret i en båd hvælving, som står på højkant med agterenden i gulvet. Stævnen laver en gotisk bue, og selve båden er en mini apsis. Buen peger opover med kurs for himmelen. Alle vi mennesker sejler jo på livs havet, og alle ønsker vi at komme i havn…

Skibet er symbol på Kirken; det er også symbol på det økumeniske (fælleskirkelige) arbejde.

 

 Kunstværket er laget av Gunnar Torvund.

 

St. Johannes Kapell er et resultat af kunstnerisk samarbejde mellem Kirkelig Kulturværksted og norske håndværkere. Og har kun 16 sidepladser

Musikken som spilles i kapellet er speciel komponeret af Jan Garbarek, en af Norges dygtigste jazzmusikere.

Siden musikken er lavet specielt for kapellet kan den ikke købes.

 

I Kapellet kan alle - uanset tro - få en oplevelse af stilhed og meditation.

Når der ikke er så mange mennesker på stedet, er det et dejligt fredfyldt sted, at sætte sig hen og tænke lidt. 

 

Kapellet bliver brugt til kirkelige handlinger, ... Og i løbet af året foregår det ca. 8-10 vielser i kapellet, hvoraf nogle af brudeparrene overnatter i brudesuiten. Der holdes også barnedåb i kapellet.


Grotte Bar

"Grottan er en bar med 350 siddepladser hvor man kan sidde og nyde panoramaudsigt og (eventuelt middagssolen) kaldt «Kings View}).gemmen et 10 X 8 m. stort panorama vindue,

Eller fra terrassen udenfor.

Baren har alle rettigheder.

 

 

 

 

 

Der serveres champagne og kaviar i baren. At skåle i champagne på Nordkapp er en gammel tradition, og blev indført af tyskeren Carl V der i 1861. der fejrede sin ankomst på Nordkapp med champagne,

 Efter dette blev denne skik en tradition for turisterne, og kaviaren er blevet et populært tilbehør.

 

 

 

 

 

 

 

The Royal North Cape Club (RNCC)

RNCC

The Royal North Cape Club (RNCC) blev grundlagt den. 7. juni 1984 etter initiativ fra Nordkapp kommune og Nordkapp Reiselivslag. Det er forbeholdt rejsende til Nordkap. Medlemskab kan kun opnået ved personlig fremmøde på Nordkapp. For køb af medlemskab, tag kontakt med information på Nordkapp.

 

Et medlemskab koster 175 nr.dk 2009 prisen findes samme sted som priser for at komme ind.  Medlemmer i klubben får gratis indgang til Nordkapp resten af livet. Der udstedes et diplom som viser at man har vært på Nordkapp, og muligheden for at skrive sig ind i gæstebogen.

http://www.nordkapp.no/nordkapphallen.52389.no.html

Nederst på siden, klik på linket: Nordkapphallen

 

Man kan også købe forskellige RNCC- genstande.

 

Klubben har i dag egen loge ved siden af Grotta bar som befinder sig i 2. underetage Informationen står for den daglige drift af klubben,.

 

Formålet med klubben er blandt andet at lave et ambassadør korps som vil fremme Nordkapp og Finnmark. Som rejsemål og attraktion samt bevare og beskytte stedets egenart.. .

 

Klubben administreres af Nordkap Rejseliv AS (destinations selskabet på øen) og der uddeles et stipendium af klubbens overskud til ungdom fra Nordkapp kommune som tage udannelse indenfor rejseliv.


Supervideografen

 

Filmen i underetagen og vises på en 180° stor skærm. bestående af 5 enkle skærme. Salen har 250 siddepladser, sæt jer så langt tilbage som muligt, herfra fået den bedste oplevelse. Se evt filmen et par gange under jeres ophold på Nordkapp

 

Filmen vises hele dagen hver hele eller halve time,  - alt efter hvor mange turister der er.(i spidsbelastning hver 20 minut.)  Filmen annonceres ved opråb over højtaler ca. 5 minutter før start. 

 

Den 19. maj 2009 lancerer Nordkapphallen den nye Nordkapp panorama filmen, som afløsning for den gamle, som var lavet af Ivo Caprino. Filmen varede i 17 minutter, og viste Nordkapp og Magerøya gennem alle årstider. Denne filmen og musik var lavet eksklusivt for Nordkapp-besøkende, er det først fra år 2001 at filmen var til salg i souvenir butikken (de har også andre Nordkapp film til salgs i butikken).

NY! Nordkapp Panorama film

. Dette er en spektakulær film som vises på en 180˚ skærm. Filmen tager os med på en rejse gennem en landskamp fyldt af kontraster, lys og en storslået natur. 

 

Midt i dette fantastiske landskabet har mennesker levet gennem generationer, og det er deres historie som fortælles gennem filmen. 

 

 

Filmen er produceret af Nordisk Film, som præsenterer Nordkapp og området med flotte bilder og dejlig musisk. Musikken er laget af den samiske artist Mari Boine.

 

Filmen varer i 14 minutter.  Om filmen kan købe i butikken ????

 

Suite 71°10' 21"

 

Brudesuiten på toppen af Nordkapphallen

Den ligger inden i "kulen" på taget som tidligere var telekommunikation center

 

Brudesuiten er lavet i en cirkel på 360° og har en  fantastisk udsigt over Nordishavet og Globen.

Indretningen er enkel luksuriøs, men alligevel lidt hjemlig

 

Suiten lejes ud for kr. 3500,-(år 2000) per døgn, inklusive champagne og frokost.

 

Suiten lejes ofte ud i forbindelse med bryllup, er den  ledig kan hvem som helst leje den.

 

 

Barn af jorden et unikt projekt

 

"Barn af jorden" skal symbolisere samarbejd, venskab, håb og glæde på tværs af alle grænser... ... .... Håbet er at monumentet skal stå i 1000 år.

 

Nordkapp klippen er ikke bare slutningen på et kontinent, Den markerer også begyndelsen på et unikt projekt, til det bedste for børn over hele jorden. I 1 uge skabte de et monument i venskab og samarbejde, som et forbillede for hvordan resten af jordens befolkning, kunne leve i forståelse og respekt for hinanden.  

 

Det startede i 1988, da forfatteren og børnevennen Simoni Flem Devold i samarbejde med SAS, bragte 7 tilfældigt valgte børn, fra lige så mange lande til Nordkapp for at lave relieffer med spontane selvvalgte motiver.

 

Forfatteren Simon Flem Devold, ønsket at Nordkapp skulle benyttes til noget positivt, med symbolsk betydning udenfor Norges grænser.

Hensigten var at vise at børn fra forskellige kulturer kan samarbejde og forstå hinanden samt skabe noget og udtrykke glæde på tværs af alle grænser uanset hudfarve, religion, social, politisk eller kulturel baggrund.  Så længe de ikke er blevet påvirket af de voksnes fordomme og indgroede indstillinger.

Disse børn var: - Rafael fra Brasilien

Jasmine fra Tanzania,

Ayumi fraJapan

Gioria fra Italien,

Louise fra USA,

Sithidet fra Thailand

og Anton fra det tidligere Sovjetunionen.

 

Er alle for længst tilbage i deres hjemlande. Men på Nordkapp står kunstværkerne som tankevækkende, minder støbt i bronze, omgivet af granit forankret til grundfjeldet, sat op i sommeren 1989.

Foto er fra 1998 på 10-års jubilæum

 

Det var skulptøren Eva Rybakken som arbejdede sammen med de 7 børn og skabte reliefferne på Nordkapp.

Senere lavede hun Skulpturen "Mor og barn" Som er placeret ved siden af reliefferne, som et bidrag til at give hele monumentet, sin endelige harmoniske og symbolske form.

 

"Mor og barn"  er en gave fra skolebørn i den Italienske by Modena. efter opfordring af deres lærerinde Tina Zuccoli som i 1973 havde udgivet en bog om "Flora Arcitica"

 

Barn af Jordens Pris..

Siden 1989 har monumentet og Nordkapphallen dannet rammen for den årlige uddeling af "Barn af Jordens Pris". på mindst 100.000 kr

 

 

Prisen deles ud i form af et større pengebeløb til en person, en organisation eller et projekt som arbejder for at fremme børns opvækstvilkår, livskvalitet, rettigheder og helse. Et eller andet sted i verden..

 

Bag prisen står den upolitiske stiftelse Barn af Jorden, som samarbejder med bl.a. norske myndigheder og FNs højkommissær flygtninge i Geneve.

Prisbeløbet kommer fra stiftelsens fond, som får bidrag fra mange personer og institutioner i mange lande.

 

Støtten går ubeskåret til solide projekter som giver livs håb og fremtid for små børn, som uforskyldt bliver ofre for politiske omvæltninger, krig og nød.

 

Til denne årlige ceremoni 5.juni ved monumenterne inviteres også skolebørn fra finmarken's flyker, for dette er en pris som i alle dele er tilegnet børn.

 

Indenfor i hallen kan man på en stor plade  ( til højder for indgangsdøren) se hvem der har fået prisen og hvorfor.

 

På Nordkapp findes desuden Barn af Jorden Klub, her kan alle børn blive medlemmer og få kontakt mellem hverandre. Medlemmerne får desuden tilsendt information om det som sker, og bliver inviteret til at bidrage med ideer om, hvordan de kan hjælpe andre børn til at få det bedre.

 

 

Barn af jord ´s hjemmeside her fortælles om arbejdet

 

http://www.barnavjorden.org/index.htm


Mine kilde har været mange her kan næves et par: 

Guide folder fra Nordkapp

Nordkapp.no 

Turistbrochure fra Nordkapp. – Finmarken og Norge

Web sider: fra Magerøya og Nordkapp.

  

 

Nordkapp

 

Her lidt links til dem som planlægger en tur til Nordkapp.

 

Her er der en masse oplysninger om Nordkapp,

http://www.nordkapp.no

 

Live webcamera fra et par steder på Magerøya (findes under tv.) 

http://www.nordkapp.tv/

 

Her er der rigtig mange oplysninger omkring hele Finnmark, samt deres turistbrochure. I den findes bl.a. også hvor der kan tømmes wc m.m. 

http://www.finnmark.com/

 

Priser på entre til Nordkapp… Åbningstider…  Samt priser på champagne m.m. http://www.nordkapp.no...ind under Nordkapphallen og ned til hvor der står  Nordkapphallen år 20 __

 

På denne side er både prisen for at komme igennem tunnel og for indgang til Nordkapp

http://www.finnmark.com/default.aspx?pageid=83

 

priser på Nordkapp tunnel www.nordkappbompengeselskap.no

 

På denne side kan man finde priser på hvor meget, og hvor der skal betales i bompenge Norge.

http://www.norvegfinans.com/index.php?menyvalg=9

 

Et godt Norges kort…. Hvor der kan søges meget tæt på i fly foto ( prøv evt. Nordkapp)

http://www.hvor.no/

 

Denne side indeholder oplysninger om alle vejstrækninger i Norge, samt en kort beskrivelse af hvad der er at se langs vejen

http://ruteplanlegger.naf.no/veibok/

 

 

Vejret: http://met.no/

 

Tømnings steder ; http://www.bobilforeningen.no/Tommesteder%20oppdatert%2002.03.08.pdf

 

 

Side med autocamperpladser:

http://www.nautikk.com/bobil/bobil.htm

http://www.bobilforeningen.no/  ind under Hovedsiden og ned til Bobilparkeringer

 

Autocamperplads i Oslo  http://www.bobilparkering.no/PDF/norsk.pdf

 

Campingpladser : http://www.camping.no