Før afgang

Dæk tryk –koder og omregner

Hvad betyder de enkelte koder på dækket

På ethvert dæk er der en serie koder der beskriver dækkets type og karakteristika. Desværre er ikke alle koderne lige til at gennemskue, så her er en gennemgang af dem fra ende til anden

1. Navn på dækfabrikat-f.eks. Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian, Vredestein, Yokohama etc.

2. Navn på model eller mønster-f.eks. Sport, Pilot, Eagle etc.

3. Dækstørrelse f.eks. 205/55R16,

205 = dækkets bredde i mm.
55 = dækkets højde i procent af bredden som her er 55% af 205mm,
R = radialdæk
6" = fælgens diameter målt i tommer.

4. Tallet 91 = belastningsindex, som fortæller, hvor meget dækket max må bære, i dette tilfælde svarer til 615 kg. pr dæk. Bogstavet V = hastighedskode, der fortæller, hvor hurtigt dækket maksimalt må køre der i dette tilfælde svarer til en max. hastighed på 240/km i timen…… Omkring dækkenes hastighedskode er det vigtigt at bemærke, at dækkene i følge dansk lov skal kunne køre mindst lige så hurtigt, som bilens topfart er opgivet til i bilens instruktionsbog. Dette gælder ikke for vinterdæk, som godt kan nøjes med at være Q-mærkede

5.E-mærkning, Dækket skal også have en E-mærkning. ECE Regulativ 30, som indikerer at dækket lever op til de gældende Europæiske krav.

6. Godkendelses nummer for støjegenskaber. Det betyder, at dækket lever op til de Europæiske krav om begrænsning af støj fra dæk.

7. DOT nummer for det amerikanske marked. Det har ingen betydning for Europa.

8. Produktionsdato for dækket, de to første cifre tilkendegiver uge nummeret og de to sidste cifre angiver året f.eks. 4500 = uge 45 i 2000. Dæk må helst ikke være mere 6 år gamle.

9. En særlig USA mærkning om dækkets egenskaber. Det har ingen betydning for Europa.

10. En særlig USA mærkning om belastning. Det har ingen betydning for Europa. (For Europa se under pkt.4)

11. Fabrikantens max anbefalede dæktryk, har bla. betydning for køretøjer over ca. 2ton. Det er dette dæktryk som vi med camper skal have i dækkerne

12. Tubeless = Slangeløst dæk. 1. 2. Forstørrelse af slidbaneindikator.

13. En særlig USA mærkning, der advarer om forkert dæktryk, og de følger det kan medføre. Det har ingen betydning for Europa.

14. Pilen angiver dækkets rotations retning.

15. Asymmetriske dæk har en mærkning, der angiver hvilken side der skal vende udad.

16. Angivelse der viser, at dækket kan tåle ekstra belastning (reinforced).

17. Slidbaneindikator. TWI er angivet 6 steder rundt på dækket og viser hvor slidindikatorerne findes i bunden af mønsteret.

18. På dæksiden kan der yderligere være påført "M+S", hvilket står for "Mud and snow" eller på dansk "Mudder og sne". Dette indikerer at dækket er et vinterdæk eller et helårsdæk.

















 

2.      Forstørrelse af slidbaneindikator.

 

Dæktryk

Dæktryk er en afgørende sikkerhedsfaktor. Alt for mange danske bilister glemmer at tjekke deres dæktryk, og kører derfor rundt med for lidt tryk i bilens dæk. Og især inden sommerferien, bør dæktrykket være korrekt, inden I kører af sted. Er bilen læsset med meget og tungt bagage, er det ekstra vigtigt at der er nok luft i dækkene

Når bilister kører rundt med for lavt dæktryk, går det ikke kun ud over trafiksikkerheden med dårligere køreegenskaber og længere bremselængder til følge. Det betyder også et op til 6 % højere brændstofforbrug og højere klimabelastning med markant øget CO2 udslip. Det viser en aktuel analyse fra Q8, der har kigget på, hvor meget et for lavt dæktryk påvirker en almindelig personbils brændstofforbrug og CO2 udslip:

• Du bør derfor tjekke dit dæktryk løbende, ca. én gang om måneden, og altid med kolde dæk.

• Efterkontroller dæktrykket med læs. De fleste punkteringer skyldes for lavt dæktryk.

• Kørsel med fuldt læsset bil; betyder at et dæk belastes ud over det normale, derfor skal dæktrykket hæves. Dels fordi dækket kan blive ødelagt, dels for at sikre så høj kørestabilitet som muligt.

• Hvis man har fornemmelsen af, at bilen "sejler", skyldes det oftest for lavt dæktryk

• Trykket skal hæves, når bilen belæsses maksimalt, ligesom flere bilmærker foreskriver, at trykket hæves yderligere ved høj hastighed.

• Se på dækket for at se Fabrikantens max anbefalede dæktryk. Det er dette dæktryk som vi med camper skal have i dækkerne

• For lavt dæktryk medfører at du bruger mere brændstof. Hvis blot dæktrykket er 0,5 bar for lavt, ( personbil ) forøges brændstofforbruget med 2-3%.

• Men ukorrekt dæktryk forårsager også et øget uens slid på dækket med 20-30% og giver forringede køre- og bremseegenskaber

• Husk at dæktrykket stiger og vil være ca. 0,3 bar højere efter længere tids kørsel på landevej, og 0,5 bar højere på motorvej.
 

 

  



Dæktryk opgives normalt i enten bar, PSI eller kpa enheder.(Kpa. er et gammelt udtryk)  

 

Lav de egen beregning på

http://www.kaih.dk/psibar.htm
 

 

Bar

Psi

Bar

Psi

1,5

22

4,5

65

1,6

23

4,6

66

1,7

25

4,7

68

1,8

26

4,8

70

1,9

28

4,9

71

2,0

29

5,0

72

2,1

30

5,1

73

2,2

32

5,2

75

2,3

33

5,3

76

2,4

35

5,4

78

2,5

36

5,5

79

2,6

38

5,6

81

2,7

39

5,7

82

2,8

41

5,8

84

2,9

42

5,9

85

3,0

44

6,0

87

3,1

45

6,1

88

3,2

46

6,2

90

3,3

48

6,3

91

3,4

49

6,4

92

3,5

50

6,5

94

3,6

52

6,6

95

3,7

53

6,7

97

3,8

55

6,8

98

3,9

56

6,9

100

4,0

58

7,0

101

4,1

59

7,1

103

4,2

60

7,2

104

4,3

62

7,3

105

4,4

63

7,4

107