Referat af generalforsamlingen Lørdag den 11. maj 2024

4200 Slagelse.

Referat:

1.  Valg af dirigent

Vagn Calmar (2263) blev valgt til dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen var indkaldt ifølge vedtægterne med de gældende tidsfrister.

2.  Valg af referent

Flemming Stagis (1047) blev valgt til referent.

3. Beretninger

Beretning for DK-Autocam

Årsberetningen blev fremlagt af formanden, Eddy Gandløse (1098)

Først vil jeg takke ordstyreren for ordet og byde velkommen til vores generalforsamling 2024.

Der var tilmeldt 15 vogne fordelt som følgende, øst 11 og vest 4 vogne det er i alt 28 personer, men desværre måtte et par vogne forlade træffet inden generalforsamlingen. Til gengæld dukkede et par personer op, der kun deltog i generalforsamlingen.

Så skal vi have et lille tilbageblik på, hvad året har bragt, siden vi sagde farvel ved den sidste generalforsamlingstræf.

Efterårets træf, som blev afholdt af Gitte og Jørgen (1902), blev afholdt på Fyn i nogle meget fine lokaler – dem kunne vi godt bruge igen om nogle år Vi må heller ikke forglemme den dejlige rundvisning på det gamle egnsmuseum. Meget spændende. Så en stor tak til  Gitte og Jørgen.

Der har været et par udstillinger af autocampere. En i november i Fredericia og en i februar i Herning. Udstillingen i Fredericia er efter sigende, den forhandlerne vil satse på, da den i Herning mere er en feriemesse.

I forbindelse med udstillingen i Fredericia havde ACR (AutoCamperRådet) bestyrelses- møde. Inden da havde Flemming Stagis trukket sig fra ACR p.g.a. sygdom. I den forbin- delse vil jeg gerne takke Flemming for alle de år, han har arbejdet med ACR. Faktisk er Flemming den eneste, der har siddet i rådet lige siden det blev stiftet. En stor tak til Flemming for det fine arbejde. Og godt at se, at han er den gamle Stagis igen – som vi kender.

Der skulle så findes et nyt medlem til ACR. Bestyrelsen pegede på Finn Hillstrøm og han tilkendegav, at han gerne ville påtage sig dette arbejde. Finn nåede at deltage i èt møde, men så kom der en kure på tråden. Få dage efter meddelte Finn, at han stoppede med øjeblikkelige virkning, både i ACR og DK-Autocam. Så blev Hans-Jørgen  (1866) kontaktet og han sagde straks ja, da han kendte til arbejdet fra tidligere deltagelse i bestyrelsen.

Det var et travlt og heftigt efterår. Julen nærmede sig, men først skulle vi jo lige ha en weekend med gløgg og æbleskiver, hvilket er ved at være en tradition. Det var Marianne og Hans Larsen (2199) Vognmanden fra Korsør, der tilbød at stille lokaler til rådighed, så det blev garagen, som blev rengjort og pyntet op med juletræ gran og lys. Det blev rigtig hyggelig og minsandten om ikke Marianne havde gaver med. Gaverne, som var pakket ind, bød vi på og de blev solgt for højest bud. Det gav da ca. 800 kr. til klubkassen. Stor tak til Marianne og Hans.

Da Finn Hillstrøm havde lovet at stå for forårstræf og generalforsamling, var gode råd dyre, for det kunne han jo ikke, da han var ude af alt, men vi fandt hurtigt noget andet. Det blev gården i Knivkær ved Korsør, hvor klubben tidligere har holdt generalforsamling. Men efter en måned blev vi ringet op og fik at vide, at det ikke kunne lade sig gøre at holde træf på dette sted, da gården skulle sælges. Men Hans Larsen har et stort netværk, så han fandt hurtigt Slagelse Crosscenter.

Jeg bliver også nød til at nævne, at der lige har været generalforsamling i ACR på Fyn. Her deltog Jan Pedersen (2128) og undertegnede og vi fremførte spørgsmålet om betaling af bannerreklame, der betyder en stor skævvridning af indbetalingerne til ACR. DACF og DCU, med deres ca. 2800 medlemmer, betaler ca. 2,80 kr. pr. medlem og CamperVenner 30 kr. pr. medlem, mens vi i DK-Autocam betaler ca. 57 kr. pr. medlem. Det vil sige, at vi bruger ca. 1/3 af vores indkomne kontingent til ACR. Det ville svare til, at de andre med 1,6 mil. kr. skulle bruge ca. 500,000 kr. på ACR. Bestyrelsen i ACR vil tage dette op på næste møde i AUG. Så må vi se hvad der sker.

Der har også været et par spontantræf. Et i Nyby, et dejligt sted ude på Røsnæs, hvor der også er godt at bade. Det var Mirella og Vagn (2263), der indkaldte.  Så har vi også været nede hos havnefoged Svend i Sakskøbing.  Her er det altid rart at komme, så vi har efterhånden været der mange gange før.

Vi er lige nu 44 medlemmer 23 fra øst og 20 fra vest samt 1 medlem fra udlandet.

Tak fordi i lyttede til mig – og så før ordstyreren ordet igen.

Der var ikke nogen kommentarer til beretningen, som herefter blev godkendt.

Beretning for DK-Autocam

ACR´s årsberetningen blev fremlagt af Flemming Stagis.

Rådets arbejde i 2023 har været et udfordrende, men også spændende og et aktiv år for AutoCamperRådet. Udfordrende fordi sommeren var præget af avisskriverier om uhensigtsmæssig adfærd af camperfolk. Hvorvidt det var en generel tendens eller blot enkeltstående tilfælde, var svært at afkode. Rådet reagerede, dels ved at stille op til interviews og dels med læserbreve for at imødegå historierne. Vi henvender os også til den lokale politiske ledelse og tilbyder vores bistand, hvis der er røre om autocampere i en kommune. Vores folder ”Etik og Moral for autocampere” har været en stor succes, som mange forhandlere og andre aktører gør brug af. Den er også blevet trykt i tyske og engelske versioner. Derudover er den danske version opgraderet med tegninger af forskellen mellem parkering og camping.

3.500-4.250 sagen. Rådet har været til foretræde for Trafikudvalget i Folketinget og argumenteret for det hensigtsmæssige i en mulig vægtøgning til 4250 kg for autocampere. EU-processen er ikke til at blive helt klog på. Først skulle den mulige vægtøgning udelukkende gælde biler med ”alternativt brændstof”, dvs. ikke for biler drevet af benzin eller diesel. Senere er dette krav bortfaldet og forslaget om vægtøgning gælder nu for ambulancer og autocampere. Det endelige forslag forventes først færdighandlet efter EU valget i juni 2024. Efterfølgende skal forslaget behandles nationalt. Vi har derfor rettet henvendelse til partiernes trafikordførere og Trafik- ministeren. Formålet er, at man snarest går i gang med at overveje de nødvendige lovændringer. Så må vi se hvilken vej vinden blæser. Rådet holder dog skarpt øje med forløbet.

Campingregulativet. Rådet var indbudt til en høring i ”Udvalget for Landdistrikter og Øer” om campingregulativet. Vi argumenterede for en modernisering af regulativet med fokus på lempeligere forhold for etablering af autocamperpladser. Efterfølgende er der nedsat en ministeriel arbejdsgruppe, der skal se på campingregulativet. Det er en helt lukket gruppe, hvor der ikke er indbudt interessenter fra området, så vi kender ikke processen, vi har dog i bestyrelsen besluttet at fremkomme med vores eget forslag til ændringer i regulativet, for at se om vi kan påvirke udfaldet. Umiddelbart ønsker vi at stellpladser fortsat holdes udenfor ”Campingregulativet”, således princippet om at raste kan opretholdes. Herudover ønsker vi at antallet af ”bondegårdscamping” udvides, gerne til 10 enheder mod 3 i dag.

I løbet af året var der flere kommuner, der åbnede op for et samarbejde med ACR om autocamperturismen i deres kommune. Det ser vi som et udtryk for at kommunerne har fået øjnene op for den indtægt som autocampere som helårsturisme bidrager til, men selvføl-gelig også et ønske om at en ”fredelig” sameksistens mellem camperfolket og kommunens indbyggere. Udover kommuner modtager Rådet også en del henvendelser fra private om etablering af autocamperpladser, det kan være private havne og gårdejere der ønsker at etablere pladser.

Områdeambassadører. Rådet har tilknyttet netværk af 14 områdeambassadører, som har været meget aktive i 2023. De er opmærksomme på, hvad der rører sig i lokalområdet og bistår med at vejlede kommuner og lokale grundejere, der vi etablere pladser for campere. Bestyrelsen besluttede af afholde et træf for Område Ambassadørerne i Odense den 16. september, hvor ca. 1/3 af ambassadørerne deltog i mødet med ACR’s bestyrelse. Det var et givende træf, hvor der blev udvekslet erfaringer og gode tip til det lokale arbejde. Bestyrelsen har besluttet at gentage succesen og håber at hovedparten af ambassadø-rerne har mulighed for at deltage.

Dialog med CODK. Efter en avisartikel, som kunne tolkes i retning af, at Camping Outdoor Danmark ønskede at autocampere fik en særlig kategorisering, har bestyrelsen haft dialogmøder med CODK. Der er ingen tvivl om vi har forskellige interesser på camping-

området, men det endte dog med et forståelsespapir, hvor CODK frafaldt ønsket om en særlig kategorisering af autocampere.

Rådets sammensætning. Autocamperrådet repræsenterer nu mere end 80 % (?) af de organiserede autocamperturister i Danmark efter at DCU indtrådte i bestyrelsen. De øvrige medlemmer er DK-Autocam, CamperVenner og Dansk AutoCamper Forening. Det giver os en god styrke.

Bestyrelsen. Sammensætningen af bestyrelsen har ændret sig i løbet af 2023 Idet Flemming Stagis og Ole Juul Andersen udtrådte. Finn Hillstrøm fra DK- Autocam indtrådte. Finn Hilstrøm udtrådte dog kort tid efter og blev erstattet af Hans Jørgen Vad fra DK-Autocam. Ebbe Lilliendal, CamperVenner, erstattede Ole Juhl Andersen. Bestyrelsen konstituerede sig med Hans Bækvang som formand, Helmut Madsen som næstformand og Jørgen Nielsen som sekretær og kasserer. Per Frederiksen er tilknyttet som webmaster.

Den ordinære generalforsamling blev afholdt 22.april 2023. Bestyrelsen har afholdt 4 bestyrelsesmøder.

Beretningen blev taget til efterretning

5.  Fremlæggelse af det reviderede regnskab for 2023 til godkendelse

Max Walløe (2246) gennemgik regnskabet og kommenterede diverse poster.

Årets resultat udviste et underskud på ca. 2.250 kr., som dækkes af bankindestående.

Egenkapitalen udgør p.t. ca. 26.000 kr.

Generalforsamlingen godkendte regnskabet.

4. Forelæggelse af budget for året 2024

Max gennemgik budgettet og kommenterede enkelte af posterne.

Indtægterne er faldet lidt i forhold til 2023, hvilket primært skyldes faldende medlemstal.

Samtidig er udgifterne faldet, bl.a. på grund af opsagte hjemmesidelicenser.

Generalforsamlingen godkendte budgettet.

5.  Indkomne forslag

Forslag 01

Det stillede forslag om, at kontingentet forhøjes til kr. 300 årligt med virkning fra og med 2025, blev godkendt med 19 stemmer for forslaget.

Forslag 02

Det stillede forslag om, at der afholdes generalforsamling hvert år i den 2. weekend i maj blev frafaldet, da det allerede vides at denne weekend i 2025 er reserveret af DACF.

Vestholdet fastlægger snarest en dato for generalforsamlingen 2025. Gerne den 3. weekend i maj.

Forslag 03

Der var blevet stillet forslag om, i lighed med forslag 02, at efterårets træf ligeledes fastlægges til en specifik dato. Da forslagsstiller ikke var til stede blev forslaget ikke behandlet. Men i lighed med forslag 2 blev det lagt op til Vestholdet om snarest at fastlægge en dato for efterårstræffet.

Forslag 04

Rita Gandløse (1098) havde stillet forslag om tilpasning af vedtægterne efter forholdene.

1. Binavnet ”De frie autocampere” slettes.
  2. Der tilføjes FaceBook under kommunikationsmiddel, ud over internettet.
  3. Det ændres, at DK-A stiller med 2 medlemmer til ACR og ikke 3 medlemmer.

Generalforsamlingen godkendte de foreslåede ændringer.

På næste års generalforsamling vil bestyrelsen stille forslag om, at personvalg kun skal ske skriftligt, hvis mere end 1/3 af de fremmødte ønsker dette.

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer

Følgende er på valg:     Max Walløe, Flemming Stagis

Begge blev genvalgt med applaus.

8. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen for 1 år ad gangen

Følgende blev valgt:   Vagn Calmar (1. suppleant) og Bente Larsen (2260) (2. suppleant).

9. Valg af 2 bilagskontrollanter for 1 år ad gangen

Følgende blev valgt:   Lene Rokkjær (2256) og Marianne Larsen (2199).

10. Valg af 1 bilagskontrollantsuppleant for 1 år ad gangen

Følgende blev valgt:   Mirella Calmar (2263).

11. Webmaster

Max Walløe fortsætter som webmaster, uden kontrakt og uden løn, men gerne med bagefunktion.

Stor tak til Max for revision af vores hjemmeside m.m.

12. Eventuelt (Her kan intet besluttes)

Det skal tilstræbes, at kommende træf er udgiftsneutrale og at der udarbejdes et budget inden endelige aftaler indgås. Ca.-prisen for træf bør ligge mellem 3-400 kr./person + evt. ekstratillæg i forbindelse med specielle aktiviteter til træffet så som mad fredag aften, museumsbesøg og lignende.

Der blev givet stor ros til træfarrangørerne samt det, at alle følte sig velkomne på lige fode.

Efterårstræffet afholdes af Mirella + Vagn (2263) og Henja + Jørgen (2103) og bliver afholdt den 20.-22. september 2024.

Flemming Stagis

21. maj 2024

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.